رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی مهارت‌افزا و ثروت‌آفرین است

۲۹ مهر ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰ کد : ۶۳۸۹۳ اخبار شیرپوینت اسلایدر اخبار
تعداد بازدید:۱۳۸۳
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه کرج اظهار داشت: دنیا تشنه مهارت‌آموزی بوده و دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه پیشرو است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز، دکتر «مصطفی یوسفی» رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه کرج در آستانه آغاز سی و یکمین سالروز تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی(هجدهم مهرماه 1370)، گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد.

دکتر یوسفی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک سال جدید تحصیلی به دانشجویان، اساتید و دانش‌آموزان که آیندگان این سرزمین اسلامی هستند، بیان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از جنگ تحمیلی و به منظور رفع نیازهای ساخت و ساز در کشور ایجاد شد، در واقع هدف اصلی تشکیل دانشگاه این بود که تکنیسین تربیت کند، یعنی تربیت افرادی که بتوانند در زمان کوتاه مشکلات بزرگ را پاسخگو باشند.

دکتر یوسفی با اشاره به ایده دانشمندان خوش فکر آن زمان در ارائه طرحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شکل گیری دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان داشت: این دانشگاه تلاش دارد تا در یک دوره ۲ ساله به عنوان تربیت تکنیسین، افرادی را تربیت نماید که پس از فارغ‌التحصیلی مستقیم به سوی بازار کار رفته و نیازهای بازار را برطرف کنند.

وی ادامه داد: همانطور که شاهد هستید، در دهه اخیر بیشتر کارفرمایانی که می‌خواهند افراد را استخدام کنند، به مدرک دانشگاهی متقاضی توجهی نداشته و بیشتر به توانمندی، مهارت و تجربه او نگاه می‌کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز ضمن اشاره به مثال‌هایی درخصوص برگزاری این دوره‌های فنی اظهار داشت: برنامه‌های تدوین شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی باتوجه به نیازهای صنعت و با همکاری همان صنعت تدوین شده و دانشجو پس از گذراندن دوره آموزش‌‌های نظری و عملی می‌تواند وارد شغل مورد نظر شده و یا حتی خود اقدام به تاسیس شرکت کرده و کارآفرین آن حوزه شود.

دکتر یوسفی همچنین درخصوص مقاطع تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: ما فعلا در حالت ۲ به علاوه ۲ کار می‌کنیم، این روش در دنیا مرسوم است یعنی تربیت تکنیسین در اولویت بوده و نهایتا درصد کمتری از دانشجویان به مقاطع تحصیلی بالاتر می‌روند.

دکتر یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر شرایط شغلی کشور در دوران بیماری کرونا افزود: در دوران کرونا صدها شغل از بین رفت و صدها شغل جدید در دنیا ایجاد شد، برنامه درسی و دانشگاهی به تنهایی نمی‌تواند دانشجو را برای شغل‌های جدید آماده کند، ولی برنامه‌ریزی شغلی صحیح می‌تواند این کار را بازنگری و ایجاد کند، اتفاقی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی هم اکنون در حال انجام است.

وی با اشاره به وجوب ثروت آفرین بودن تحصیل در نظام علمی کاربردی ادامه داد: اگر کسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی تحصیل می‌کند، تحصیلش باید برای او ثروت‌آفرین باشد؛ یعنی او پس از تحصیل بتواند به راه‌اندازی شغل اقدام نموده تا به حل مسئله بیکاری و توسعه اقتصاد کمک کند.

دکتر یوسفی همچنین در ادامه صحبت های خود آمار و اطلاعاتی در خصوص رشته های جدید و شرایط فعلی دانشگاه جامع علمی کاربردی ارائه داد. وی در این خصوص تصریح کرد: در دوره کوتاه مدیریت جدید دانشگاه، به ۴۲ رشته جدید در بخش های پیشرفته صنعت پرداخته شده و ۱۲۵ برنامه درسی جدید ایجاد شده است استقبال بیش از ظرفیت متقاضیان شرکت در این دوره‌ها نشانگر حرکت صحیح دانشگاه در این مسیر بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در تمامی دنیا ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت‌های آموزشی دانش بنیان‌ها مربوط به نخبگان است و بقیه ظرفیت موجود در اختیار تکنیسین‌هاست که ما در ایران از آن محروم هستیم، دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می کند تا به جبران این نقیصه بصورت جدی بپردازد.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور محترم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها درخصوص بازار کار افزود: رئیس جمهور محترم اعلام کردند که دانشگاه باید داخل بازار کار باشد، بحمدلله امروز ما خودمان وسط بازار کار هستیم و بدون اطلاع از بازار کار در این دانشگاه رشته‌ای تعریف نشده و نمی‌شود. از خصوصیات اجرای دوره‌های این دانشگاه یکبار پذیرش به منظور رفع نیاز است. ما دوره های کوتاه مدت برای فارغ التحصیلان تعریف کرده و پل ارتباطی دانشجویان بیکار و بازار کار هستیم.

دکتر یوسفی در ادامه سخنان خود در خصوص تضمین شغلی دانشجویان نیز اظهار داشت: بحث دیگر ما، تضمین شغلی برای افرادی است که وارد دانشگاه می‌شوند، یعنی طرف بداند بعد از تحصیل شغلش کجاست؛ فرصت کارآفرینی برای او ایجاد شود تا کارآفرینی کند، ما در این دانشگاه برای یک پست اداری آموزش نمی‌دهیم بلکه فعالیت ما در راستای ایجاد کار می باشد.

وی ادامه داد: به هر حال امروز تمام دنیا تشنه مهارت است؛ هیچ کس بدون مهارت کاری را نمی‌تواند انجام دهد. در واقع پیشرفت علم و فناوری امروز اینطور است که مهارت در آموزش عالی و سطوح پایین‌تر آموزش عالی هم قابل تعریف است مانند کارگر ماهر اما وقتی فرد وارد سطح تکنیسینی می‌شود، باید هم تئوری بلد باشد و هم تجربه کار عملی داشته باشد؛ این کاری است که در نظام علمی کاربردی به درستی در حال انجام است.

دکتر یوسفی تصریح کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی ۷۰ درصد آموزش‌ها عملی و ۳۰ درصد تئوری است؛ امروز یک شخص نمی‌تواند پشت یک دستگاه مونتاژ صنعتی ایستاده و دانش آموزش عالی نداشته باشد. در دولت جدید آموزش عالی اولین بار وارد بحث اشتغال شده و وزیر محترم علوم دائم از اشتغال و مهارت صحبت می کند؛ این گامی بلند برای ایجاد تحول در کشور است .

وی تصریح کرد: به فضل الهی دانشگاه جامع علمی کاربردی چون از ابتدا این چنین ایجاد شده ، مسئولیت سنگینی نسبت به سایر دانشگاه‌ها دارد که بتواند هم نیازآفرینی امروز را انجام داده و هم نیازآفرینی فردا را انجام دهد اینکه در۴ سال آینده کجاییم و کجا باید باشیم و چه رشته‌هایی داشته باشیم، ما این کار را انجام داده‌ایم ، ان شاءلله به زودی شاهد باشیم تا فارغ التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی همه هم شاغل باشند و هم ایجاد اشتغال کنند.

وی در انتهای سخنان خود درخصوص ایجاد دوره برای دانشجویان سایر دانشگاه‌های کشور نیز افزود: دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هم می‌توانند در دوره‌های کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی به اشتغال برسند. ما برای دانش آموختگان در ترم ۷ و ۸ همزمان با تحصیل در دانشگاه‌های نظری دیگر، شرایطی فراهم ساختیم که بیایند در دنیای کار و با فضای کار رشته تحصیلی خود آشنا شده و با تجربه یکساله فارغ‌التحصیل شوند؛ در این شرایط کمبودهای عملیاتی دانشجو رفع و رجوع شده و به راحتی وارد بازار کار می شود؛ همچنین اتفاق دیگر بحث صلاحیت حرفه‌ای است که اعتقاد داریم برای کل کشور باید محقق شود اما سنجش صلاحیت حرفه‌ای بخش آموزش عالی مربوط به وزارت علوم و همکاری با متولیان شغلی است که ان شاالله امیدواریم به زودی صورت پذیرد.

دکتر یوسفی بار دیگر با تاکید بر نگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی بر ایجاد شغل افزود: بعد از جنگ تحمیلی در سال ۷۰ دانشگاه‌های ما کار می کردند و تعدادی دانشمند آمدند و شیوه جدیدی طراحی کردند که در کوتاه‌ترین مدت افراد را درس عملی و تئوری بدهیم که و‌ارد بازار کار شوند دانشگاه جامع علمی کاربردی به این علت به وجود آمد. امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی فقط برای شغل برنامه دارد و با تغییر شغل برنامه‌های ما نیز تغییر می‌کند. در این دوره‌ها مدرسان ما  عالمان عامل هستند، یعنی کسانی که ده‌ها سال در صنعت کار کرده‌اند آنهایی آچار بدست هستند اینها افرادی هستند که در دوره‌های ما تدریس می‌کنند، اگر برنامه درست باشد از دل بازار کار آمده باشد و کسانی که تدریس می‌کنند عالمان عامل باشند. مطمئنا این سربازان نظام موفق می شوند به فضل الهی با داعش بیکاری مبارزه کنند.


نظر شما :