رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه هشتگرد: دانشگاه علمی کاربردی به حل مسئله بیکاری و توسعه اقتصاد در جامعه میپردازد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی البرز؛ حجت الاسلام و المسلمین «روح الله مختاری» امام جمعه ساوجبلاغ ضمن تشکر از حضور و سخنرانی دکتر یوسفی رئیس دانشگاه علمی کاربردی، در خطبههای نمازجمعه هشتگرد بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی به لحاظ ماموریت علمی و مهارتی در توسعه تولید و اشتغال آفرینی میتواند موثر باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه هشتگرد ضمن تبریک سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به شرح تاریخچه تشکیل این دانشگاه پس از جنگ تحمیلی پرداخت و اظهار داشت: این دانشگاه بعداز جنگ تحمیلی به منظور رفع نیازهای ساخت و ساز در کشور در 18 مهر با هدف تربیت نیروی تکنیسین ایجاد شد تا در کوتاهترین زمان ممکن مشکلات بزرگ را از دوش جامعه بردارد.
دکتر یوسفی در تشریح مقاطع تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: ما فعلا در حالت ۲ به علاوه ۲ کار میکنیم، این روش در دنیا مرسوم است یعنی تربیت تکنیسین در اولویت بوده و نهایتا درصد کمتری از دانشجویان به مقاطع تحصیلی بالاتر میروند.
وی در ادامه تصریح کرد: در تمامی دنیا ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیتهای آموزشی دانش بنیانها مربوط به نخبگان است و بقیه ظرفیت موجود در اختیار تکنیسینهاست که ما در ایران از آن محروم هستیم، دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می کند تا به جبران این نقیصه بصورت جدی بپردازد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز با اشاره به اولویت اصلی این دانشگاه در ثروت آفرین بودن تحصیل در نظام علمی کاربردی ادامه داد: دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاه علمی کاربردی باید بتواند به راهاندازی شغل اقدام نماید تا به حل مسئله بیکاری و توسعه اقتصاد کمک کند.
دکتر یوسفی در ادامه سخنان خود در خصوص تضمین شغلی دانشجویان نیز اظهار داشت: بحث دیگر ما، تضمین شغلی برای افرادی است که وارد دانشگاه میشوند، یعنی طرف بداند بعد از تحصیل شغلش کجاست؛ فرصت کارآفرینی برای او ایجاد شود تا کارآفرینی کند، ما در این دانشگاه برای یک پست اداری آموزش نمیدهیم بلکه فعالیت ما در راستای ایجاد کار می باشد.
وی ادامه داد: به هر حال امروز تمام دنیا تشنه مهارت است؛ هیچ کس بدون مهارت کاری را نمیتواند انجام دهد. در واقع پیشرفت علم و فناوری امروز اینطور است که مهارت در آموزش عالی و سطوح پایینتر آموزش عالی هم قابل تعریف است مانند کارگر ماهر اما وقتی فرد وارد سطح تکنیسینی میشود، باید هم تئوری بلد باشد و هم تجربه کار عملی داشته باشد؛ این کاری است که در نظام علمی کاربردی به درستی در حال انجام است.
دکتر یوسفی تصریح کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی ۷۰ درصد آموزشها عملی و ۳۰ درصد تئوری است؛ امروز یک شخص نمیتواند پشت یک دستگاه مونتاژ صنعتی ایستاده و دانش آموزش عالی نداشته باشد. در دولت جدید آموزش عالی اولین بار وارد بحث اشتغال شده و وزیر محترم علوم دائم از اشتغال و مهارت صحبت می کند؛ این گامی بلند برای ایجاد تحول در کشور است .
وی درخصوص ایجاد دوره برای دانشجویان سایر دانشگاههای کشور نیز افزود: دانشجویان سایر دانشگاهها هم میتوانند در دورههای کوتاه مدت دانشگاه جامع علمی کاربردی به اشتغال برسند. ما برای دانش آموختگان در ترم ۷ و ۸ همزمان با تحصیل در دانشگاههای نظری دیگر، شرایطی فراهم ساختیم که بیایند در دنیای کار و با فضای کار رشته تحصیلی خود آشنا شده و با تجربه یکساله فارغالتحصیل شوند؛ در این شرایط کمبودهای عملیاتی دانشجو رفع و رجوع شده و به راحتی وارد بازار کار می شود؛ همچنین اتفاق دیگر بحث صلاحیت حرفهای است که اعتقاد داریم برای کل کشور باید محقق شود اما سنجش صلاحیت حرفهای بخش آموزش عالی مربوط به وزارت علوم و همکاری با متولیان شغلی است که ان شاالله امیدواریم به زودی صورت پذیرد.
دکتر یوسفی در پایان بار دیگر با تاکید بر نگاه دانشگاه جامع علمی کاربردی بر ایجاد شغل افزود: امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی فقط برای شغل برنامه دارد و با تغییر شغل برنامههای ما نیز تغییر میکند. در این دورهها مدرسان ما عالمان عامل هستند، یعنی کسانی که دهها سال در صنعت کار کردهاند آنهایی آچار بدست هستند اینها افرادی هستند که در دورههای ما تدریس میکنند، اگر برنامه درست باشد از دل بازار کار آمده باشد و کسانی که تدریس میکنند عالمان عامل باشند. مطمئنا این سربازان نظام موفق می شوند به فضل الهی با داعش بیکاری مبارزه کنند.

نظر شما :