دکتر امید مطرح کرد؛ گام مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی در برگزاری مناظرات ملی - مهارتی دانشجویی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ضمن تاکید بر برگزاری هر چه بهتر مناظرات دانشجویی ابراز امیدواری کرد مناظرات دانشجویی مهارتی در سطح کشوری به نوعی گفتمان مهارتی برای ترویج فرهنگ مهارتآموزی تبدیل شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز؛ دکتر «محمد حسین امید» در اختتامیه چهارمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی که به میزبانی البرز برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از این که نوآوری در برگزاری مناظرات مهارتی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی به نوعی فرهنگ تبدیل شده است، گفت: طی سالهای اخیر دو کار خیلی ویژه انجام شده که جای قدردانی دارد، یکی برگزاری المپیاد مهارتی و دوم مناظره دانشجویی.
وی با بیان اینکه ایدۀ المپیاد مهارتی که با مسئولیت دانشگاه جامع علمی کاربردی برای اولین بار برگزار شد، در حال تبدیل شدن به یک المپیاد ملی است که دبیرخانه آن در دانشگاه جامع علمی کاربردی تشکیل و به زودی به طور رسمی ابلاغ خواهد شد، گفت: در 4 سال اخیر نیز برگزاری مناظرات دانشجویی به این روش در حال بدل شدن به یک فرهنگ مهارت آموزی برای ترویج گفتمان مهارتی است.
وی با بیان اینکه برگزاری مناظره بین دانشجویان، انجمنها و مراکز علمی- فرهنگی در ایران قدمتی بیش از 30 سال دارد، گفت: ولی همه مناظرات برگزار شده حول محور مسائل سیاسی و فرهنگی بوده و گفتمان مهارتی به این شکل مرسوم نبوده که این گام دانشگاه جامع علمی کاربردی در پیشبرد امور در این زمینه بسیار موثر است.
وی ضمن قدردانی از حضور دانشجویان در این رویداد، استقبال از این مناظرات را عالی عنوان کرد و گفت: تقریباً به تعداد نیمی از مراکز آموزش علمی کاربردی تیم مناظره تشکیل شد و در مناظرات شرکت کردند.
وی با بیان اینکه از مجموعه ۶۰۰ مرکز آموزش علمی کاربردی در سطح کشور ۲۸۷ تیم شرکت کردند، گفت: این امر نشانگر آن است که به ازای هر دو مرکز یک تیم در این مناظرات شرکت کردند که آمار بسیار خوبی برای کاری است که تازه 4 سال از شکلگیری آن سپری شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ضمن ارزیابی کمی و کیفی مناظرات دانشجویی در تشریح چرایی و چگونگی برگزاری آن اظهار کرد: از آنجایی که یکی از مشکلات ما در جهان سوم در مواجهه با موضوعات و طرح مباحث مختلف اقتصادی در تولید، اشتغال، صنعت و غیره این است که دقیقا با چنین موضوعاتی نیز مثل مسائل سیاسی رفتار کرده و گوش شنوایی برای شنیدن دغدغهها نداریم و بیشتر به دنبال مخالفت با نظر طرف مقابل هستیم؛ لذا برآن شدیم با برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در کنار یکدیگر اصول صحیح مناظره را یاد بگیریم.
وی ضمن تاکید ویژه بر محتوای درست گزارههای ارائه شده در مناظرات دانشجویی گفت: گاه دیده شده در مناظرات اصل گزاره از محتوای قوی برخوردار نیست اما دانشجویان با استدلال خود از آن دفاع کردهاند و داوران نیز به استدلال دانشجویان رأی دادهاند که جا دارد بازنگری در محتوای مناظرات صورت گرفته و بخشی از داوری بر اساس محتوای ارائه شده باشد.
وی ضمن قدردانی از دانشجویانی که در مناظرات بر اساس مدارک و مستدات به ارائه نظر میپردازند و از طرح نظرات صرفا شخصی پرهیز میکنند، گفت: ما به آنچه که هدف اصلی برگزاری این مناظرات بوده رسیدهایم ولی نباید به این حد قانع باشیم؛ بلکه لازم است با ارائه محتوای خوب، مدارک مستند و مستدل، رعایت احترام متقابل در طول مناظره و برنامهریزی مدون این مناظرات را به یک رویداد مهم ملی تبدیل کنیم تابقیه نیز در ادامه مسیر به ما بپیوندند.
دکتر امید در ادامه پیشنهاد داد همان مسیری که در مورد المپیاد مهارتی کشوری طی شد، در مورد هرچه بهتر برگزار کردن این مناظرات نیز طی شود و با تشکیل سامانه و دبیرخانهای مراکز علمی کاربردی بیشتری درگیر این موضوع شوند و با رفع نواقص موجود و ارتقاء آن پیشنهاد مدونی به وزرات علوم داد تا مناظرات را در سطح بهتر و گسترۀ وسیعتر برگزار کنیم.
وی همچنین با تاکید بر به روز کردن موضوعات و گزارههای مناظرات باتوجه به نیاز و دغدغه جامعه امروز، پیشنها داد موضوعات مهم اقتصادی نظیر اقتصاد مقاومتی، مشکلات و چالشهای صنعتی، راهکارهای افزایش خودکفایی و ... که خود موضوع هم نیاز به تطبیق و بررسی دارد برای طرح در مناظرات انتخاب شود تا موضوع را به سمتی هدایت کنیم که جواب گزاره های مطرح شده در مناظره از قبل معلوم نباشد و داوران صرفا به استدلالها و توانمندی تیمها در دفاع از نظر خودشان نمره ندهند که اگر قرار بر این بود که موضوع نیاز به مناظره نداشت؛ بلکه کاری کرد که موضوعات چالشیتر باشند و دیدگاههای موافق و مخالف زیادی داشته باشد که این امر علاوه بر رشد مناظرات زمینهای فراهم میکند که این ابتکار از دانشگاه جامع علمی کاربردی به سایر دانشگاهها تعمیم یابد.
دکتر امید در پایان با بیان اینکه نزدیک به ۲۴۹ مرکز نوآوری در سطح کشور در حال فعالیت است، گفت: این عدد بیسابقه ای است و مطمئنا برگزاری و مشارکت در چنین رویدادها و مناظراتی با توجه به فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی کاربردی که مهارت آموزی است، میتواند خروجی خوبی داشته باشند.
نظر شما :