برگزاری کارگاه آموزشی "طراحی و تدوین برنامه های آموزشی و درسی در نظام آموزش مهارت و فناوری" در استان البرز

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۴۵۸۶ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۳۳۸
--
برگزاری کارگاه آموزشی "طراحی و تدوین برنامه های آموزشی و درسی در نظام آموزش مهارت و فناوری" در استان البرز

کارگاه آموزشی "طراحی و تدوین برنامه های آموزشی و درسی در نظام آموزش مهارت و فناوری" با حضور سرکار خانم کشاورز معاونت محترم دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه و سرکار خانم صادقی و جناب آقای شوشتری کارشناسان مسئول دفتر برنامه ریزی درسی در سالن کمالی نژاد مرکز جهاد کشاورزی کرج برگزار شد.

در ابتدا جناب آقای مهندس یوسفی ضمن عرض خیر مقدم به مدرسان و شرکت کنندگان، به اهمیت برگزاری این کارگاه و نقش آن در اعتلای اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت.
در این کارگاه سرکار خانم کشاورز با بیان اینکه اهداف و دیدگاه‌های دانشگاه نقش بسیار مهمی در تدوین برنامه ریزی درسی داشته گفت: "در بحث برنامه ریزی درسی نیاز سنجی اشتغال استان یکی از مباحث ضروری می‌باشد. با بررسی و تهیه نیاز شغلی ابتدا این نیاز را به نیاز آموزشی تبدیل و سپس زمینه را برای تدوین برنامه روشن تر مینماییم."

ایشان با بیان مولفه‌های نظام آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در شش محور شامل دانشجو، برنامه ریزی درسی، متقاضیان اجرای دوره، محیط آموزشی، مدرسین و ارزیابی افزود: "خروجی مولفه های نظام آموزشی دانشگاه علمی کاربردی نیروی کار جامعه میباشد."
در ادامه کارگاه ایشان با تشریح سطوح بین تحصیلی در قالب تک پودمانهای ارائه شده اظهار داشت:" اجرای تک پودمانها دارای مرزبندی و تقویم آموزشی خاصی نمیباشد و نظام ساعتی جایگزین نظام واحدی در این دورههاست."
کشاورز در ادامه به تشریح دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و افزود: "برخلاف سایر دانشگاهها پروژه ارشد در دانشگاه جامع علمی کاربردی از پیش تعریف شده میباشد. پروژه‌ها مطالعاتی و یا کتابخانه ای نیستند بلکه رسوب تکنولوژی است."
در  این کارگاه جناب آقای دکتر سادات حسینی ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدرسان کارگاه به معرفی مثلث سه گانه دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و افزود: "جهت اجرای دورهها در دانشگاه جامع علمی کاربردی مثلثی را میتوان فرض کرد که در راس آن برنامه ریزی درسی میباشد و دو راس دیگر مدرسین و امکانات و تجهیزات می‌باشند." ایشان در ادامه به نقش مهندسین و خبرگان صنعت اشاره نمود و گفت: "اولین قدم در تدوین برنامه ریزی درسی برای یک صنعت  نیاز سنجی توسط مهندسین و خبرگان آن صنعت میباشد."

در ادامه سرکار خانم صادقی کارشناس مسئول دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه به توضیح فرآیند تدوین برنامه درسی پرداخت . ایشان گام اول را جهت تدوین، شناسایی شغل و یا طیف همگونی از مشاغل دانست و افزود: " شناسایی شغل یعنی شناسایی آندسته از مشاغل مرتبط با یکدیگر که نیازهای آموزشی آنها با اجرای برنامه مرتفع میگردد. "

 

 

ایشان با ذکر اینکه گام دوم در فرآیند تدوین برنامه تعیین توانمندی ها و مهارت های آن شغل یا حوزه شغلی
 میباشد گفت:" آنالیز کردن شغل و تعریف و تعیین آنچه که در یک شغل اتفاق می افتد، و یا به عبارتی شناسایی دانش، مهارت ها و توانایی های مورد انتظار که برای انجام شغل لازم است گام دوم در تدوین برنامه میباشد."
سرکار خانم صادقی در ادامه ضمن اشاره به نقش اولویت بندی توانمندی ها و تعیین اهمیت هریک از مهارتها افزو : "گام چهارم تدوین مشاغل قابل احراز میباشد."
ایشان در ادامه به اهمیت نامگذاری دوره پرداخته و افزود:" نام  دوره بایستی  یک شغل و یا حوزه شغلی خاصی را در ذهن به تصویر بکشد. این نام در حدامکان کوتاه، مناسب و خوش تعریف باشد.". صادقی مرحله نهایی تدوین برنامه را  تعریف مواد آموزشی و استخراج دروس تخصصی، اصلی و پایه دانست.
کارگاه پس از اقامه نماز و صرف ناهار به صورت عملی توسط جناب آقای شوشتری کارشناس مسئول دفتر برنامه ریزی درسی دانشگاه ادامه یافت. شوشتری ضمن گروه بندی شرکت کنندگان از آنها خواست تا هر گروه با در نظر گرفتن یک شغل به تعریف دروس مورد نیاز جهت آن شغل در قالب فرمهای مشخص شده بپردازند.

بعد از برگزاری کارگاه فرم سنجش و ارزیابی جلسه بین شرکت کنندگان جهت استفاده از نظرات، پیشنهادات و انتقادات در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی دوره‌های  آتی توزیع شد.


نظر شما :