آیین تجلیل از مدرسان و پژوهشگران برتر دانشگاه علمی - کاربردی استان البرز برگزار شد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۴۵۷۷ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۳۷۴
--
آیین تجلیل از مدرسان و پژوهشگران برتر دانشگاه علمی - کاربردی استان البرز برگزار شد


آیین تجلیل از مدرسان و پژوهشگران برتر دانشگاه جامع علمی - کاربردی استان البرز با حضور بهزاد بهرامی نسب معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی - کاربردی کشور، دکتر سید صاحب سادات حسینی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز و جمعی از مسؤولین، اساتید و دانشجویان در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد.

بهزاد بهرامی نسب ضمن تبریک هفته معلم و  قرائت پیام  دکتر محمد اخباری سرپرست دانشگاه علمی – کاربردی با ذکر این خبر که از این پس رتبه‌بندی مراکز بر اساس شاخص‌های پژوهشی، علمی و فرهنگی در مراکز استان صورت گرفته و به مراکز حائز رتبه برتر مشوق‌های خوبی ارائه خواهد شد، از رفع محدودیت در گسترش رشته‌ها نیز خبر داد و گفت: با انجام این کار مراکزی که در این رتبه‌بندی در پله‌های برتر قرار بگیرند، ظرفیت دوره‌های آموزشی آنها در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی افزایش می‌یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور همچنین توسعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی را یکی از اهداف این معاونت اعلام کرد و اظهار داشت: در صدد هستیم امسال آموزش‌های فرهنگی را در قالب نوین الکترونیک ارائه دهیم زیرا با روش‌های سنتی دیگر کاری از پیش نمی‌رود. وی از تدوین سامانه‌هایی در راستای تحقق به این هدف خبر داد که بخشی از آن نیز انجام شده و با تکمیل آن قشر عظیمی از دانشجویان علمی – کاربردی تحت این آموزش‌های نوین قرار خواهند گرفت. 

 بهرامی نسب در ادامه این برنامه با تجلیل از مقام والای شهید استاد مرتضی مطهری گفت: این استاد بزرگوار از جمله اساتید و نویسندگانی است که امام راحل کلیه کتابهای وی را مورد تفقد و تأیید قرار داده‌اند و شایسته است که اساتید دانشگاه‌ها از منش و روش وی تبعیت کنند. وی در بیان ویژگی‌های ممتاز اساتید گفت: ویژگی‌هایی چون علم، فن بیان، مدیریت، کلاس‌داری، ارائه روش‌های تدریس و ‌ارزش‌یابی مناسب، طرح درس، عدالت، نظم و شیک‌پوشی از ویژگی‌های مشترک بین کلیه اساتید در دانشگاههای مختلف است.

وی با ذکر خاطره‌ای از پروفسور حسابی گفت: کوچکترین خاطرات در ذهن مخاطب ماندگار خواهد بود، لذا باید بسیار مراقب نوع رفتار، لحن گفتار و حتی تقسیم عادلانه نگاه خود باشیم زیرا دانشجویان از ما الگو می‌پذیرند. وی در بیان ویژگی‌های منحصر به فرد اساتید دانشگاه علمی – کاربردی گفت: اساتید این نوع دانشگاهها باید خود از دل محیط کار برخواسته باشند که بتوانند علم و عمل را توأم به دانشجویان منتقل کنند. وی استفاده از متخصصین، صاحب‌نظران و اهل فن در رشته‌های تخصصی را از اهم واجبات دانست و استفاده از جوانان و بهره‌گیری از پتانسیل و انرژی آنان را در دروس عمومی و پایه که از حساسیت کمتری برخوردار است، توصیه کرد.

بهرامی نسب در ادامه افزود: مدرس علمی - کاربردی باید بتواند فرهنگ مهارت آموزی را در محیط آموزشی به مخاطبین خود منتقل کند و آنها را از مدرک گرایی به مهارت گرایی و از علم آموزی صرف به یادگیری فن و مهارت سوق دهد تا دانشجویان بتوانند علم را به ثروت و آموزش‌ را به مهارت تبدیل کنند و به محض فارغ‌التحصیلی با استفاده از طرح‌های ارائه شده جذب بازار کار شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه ما سه نوع دانشگاه در کشور داریم که هر یک وظیفه و خط مشی خاص خود را دارند، اظهار داشت: دانشگاههای علمی - کاربردی برخلاف دانشگاههایی که صرفا به آموزش و ترویج علم می‌پردازند و دانشگاههای معتبر و سرآمدی که صرفا به تولید علم و فن‌آوری اختصاص دارند، دانشگاههای نسل سوم هستند که «شغل محور» و «تقاضا محور» هستند و دوره‌های آموزشی آنها بر اساس نیاز بازار کار تدوین می‌شود.

وی ویژگی این نوع دانشگاهها را در پویایی  و تغییر رشته‌‌ها و دروس بر اساس نیاز دانست و گفت: در این نوع دانشگاهها دوره‌های ثابت حداقل 3 و حداکثر 5 سال تعریف شده است و بر اساس بازار کار و فن‌آوری نوین دوره‌های جدید تدوین و به روز رسانی می‌شود. وی بزرگترین دانشگاه حضوری را دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی با 820 هزار دانشجو و 1057 دانشگاه علمی کاربردی در سراسر کشور عنوان کرد که در میان دانشگاههایی که شهریه دریافت می‌کنند، این دانشگاه کمترین شهریه را دریافت کرده و پذیرش بومی دانشجو نیز دارد.

بهرامی نسب با اشاره به شعار امسال، همدلی و همزبانی، گفت: باید تمام دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و کلیه مسئولین دانشگاههای علمی – کاربردی تلاش کنیم تا دانشگاه رو به رشدی داشته باشیم زیرا نیاز امروز کشور به دانشگاه علمی – کاربردی است و فقط این نوع دانشگاهها می‌توانند به رفع معضل بیکاری از کشور بپردازند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد بر اساس نیازسنجی و نقاضای بازار کار دوره‌های جدید تدوین و دانشجو جذب شود. وی همچنین از تعامل و همکاری مسئولان استانی و نمایندگان محترم مجلس در حمایت از دانشگاههای علمی – کاربردی تشکر کرد.

عبادالله کامکار معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری البرز نیز در این مراسم ضمن بیان ویژگی‌های مثبت دانشگاه علمی – کاربردی اظهار داشت: از آنجایی که این دانشگاه بر علم و عمل استوار است، برای استان نوپای البرز با آن جمعیت قابل توجه و فارغ‌التحصیلان فراوان، بسیار مفید خواهد بود و امید است این دانشگاه در افزایش اشتغال‌زایی موثر باشد. وی ادامه داد: طبق قانون اساسی، کار موضوعی انتخابی است و هر فردی بر اساس دانش و علاقه خود باید مبادرت به انتخاب شغل دلخواه نماید؛ در حالی که این امر تا کنون میسر نشده‌ است و همین عدم کارآموزی و یادگیری عملی کنار آموزش تئوریک یکی از عوامل موثر در عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

وی افزود: دانشگاه‌های علمی – کاربردی در کاهش فاصله بین علم و عمل و افزایش آرامش خیال در جامعه دانشگاهی بسیار موثر هستند. وجود مراکز صنعتی و پژوهشگاه‌های متعدد در استان البرز و کنار هم قرار گرفتن این مراکز علمی و صنعتی در کاهش بیکاری نقش به سزایی دارد به شرطی که از مجموعه‌های هایتک برای حمایت از کارآفرینان بهره گرفت و فرهنگ کار کردن درست را نیز به دانشجویان یاد داد. وی افزود: متأسفانه بیشتر دانش آموختگان با بازار کار غریب هستند و نمی‌توانند دروس تئوری دانشگاه‌ها را در محیط واقعی کار پیاده کنند که دانشگاه علمی کاربردی در رفع این مشکل نقش مهمی دارد.

سید صاحب سادات حسینی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز نیز  در این مراسم ضمن ارج نهادن به مقام والای معلم گفت: اولین معلم خداوند است که ما را آفرید، دومین معلم والدین هستند که در آموزه‌های قرآنی و اسلام این همه به تکریم آنها سفارش شده است و سومین آموزگار، معلمین و اساتید هستند که جایگاه بسیار بالایی در آموزش و ترویج فرهنگ دارند. وی در مورد وجوب علم آموزی گفت: یادگیری بعد زمانی و مکانی نداشته و جنسیت نمی‌شناسد و یادگیری علم بر هر زن و مردی واجب است. اما آموزش باید کاربردی باشد. در احادیث هم به کرات از علم نافع یاد شده است یعنی علمی که به واسطه آن هر دو دنیا را داشته باشیم.
 
وی در مورد خط مشی و نحوه انتخاب مدرسین برتر گفت:  روش انتخاب ما بر این مبنا بود که از مراکز هزار نفر به بالا 8 نفر و از مراکز هزار به پایین 5 نفر معرفی شوند. کمیته‌ای در مراکز و کمیته‌ای در ستاد تشکیل شد و قرار شد روز معلم در مراکز، از افراد معرفی شده به ویژه این تعداد نهایی تجلیل صورت گیرد. از کلیه افرادی که به این کمیته معرفی شد، 15 نفر انتخاب شدند که از این تعداد 5 نفر مربوط به گروه آموزشی و صنعت، 3 نفر مربوط به گروه آموزشی کشاورزی و صنایع تبدیلی، 3 نفر گروه آموزشی خدمات اجتماعی، 2نفر مربوط به گروه آموزشی فرهنگ و هنر و 2 نفر گروه آموزشی عمومی و علوم پایه . 2 رئیس نمونه و 1 مدیر آموزشی نمونه معرفی شدند. از این تعداد 7 نفر بعد از بررسی کمیته به مرکز علمی- کاربردی تهران معرفی شدند و  مابقی از طرف دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز تقدیر شدند.

سادات حسینی با بیان این که هیچ آموزشی بدون تحقیق و پژوهش امکان‌پذیر نیست، از مقام ارزنده پژوهشگران نیز تجلیل کرد و گفت: در انتخاب پژوهشگران نمونه نیز از بین رتبه‌های برتر پژوهشگرانی که در نمایشگاه هفته پژوهش شرکت کرده بودند و در میان مراکزی که فعالیت آنها بیشتر بود، مخترع، مبتکر، مدیر پژوهشی و مولف نمونه انتخاب شد.

سید موسی حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز نیز در این مراسم با قرائت یکی از آخرین غزل‌های سروده‌اش، به عنوان معلمی که در مقاطع مختلف به تدریس پرداخته است، اظهار داشت: یکی از شیرین‌ترین دوره‌های تدریسم مربوط به مقطع ابتدایی است که بی‌اغراق باید گفت در مورد هر موضوع مهمی که در دوران بزرگسالی از آن حرف می‌زنیم یا در مورد پژوهش‌هایی که اینک در این مقطع از آن یاد می‌کنیم، کودکان پیشتاز هستند و درواقع ابتکار را باید در وجود کودکان یافت که زیبا و خلاقانه به موضوعات مختلف می‌پردازند. وی در ادامه اظهار داشت: هدفم از بیان این مباحث این است که بسیاری از برنامه‌ریزی‌های علمی و فرهنگی باید در دوران کودکی در افراد نهادینه شود. ذهنیت کودکان به هر شکلی که در دوران کودکی شکل گیرد، این ذهنیت را همیشه با خود همراه خواهند داشت. طفلی که زیاد سؤال می‌کند آینده‌ای پژوهشگر خواهد داشت و اگر با بازخورد مناسب و درست از سوی والدین و معلمین روبرو شود پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت خواهد کرد و به آینده روشنی دست خواهد یافت.
شایان ذکر است که در پایان این مراسم از 18 مدرس برتر و 19 پژوهشگر نمونه مراکز علمی – کاربردی تقدیر به عمل آمد.


نظر شما :