آموزش مهارتی یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار کشور
دکتر محمودرضا دلاور مطرح کرد:
آموزش مهارتی یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار کشور
به مناسبت اهدای مجوز جذب دانشجوی بینالمللی به مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت تولید قند کرج نشست خبری با حضور دکتر محمودرضا دلاور مشاور رئیس و مدیرکل دفتر همکاریهای علمی و بین المللیدانشگاه جامع علمی کاربردی کشور؛ دکتر پیمان دانش کار آراسته، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز؛ مهندس حسن کریمی رئیس مرکز دانشگاه علمی کاربردی قند کرج و جمعی از معاونان دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز برگزار شد.
در این نشست مشاور رئیس و مدیرکل دفتر همکاریهای علمی و بین المللیدانشگاه جامع علمی کاربردی، ضمن تشریح روند بینالمللی شدن مراکز علمی کاربردی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی از حدود دو سال و نیم قبل برای اخذ گواهینامه بینالمللی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برخی مراکز آموزش علمی کاربردی اقدام کرده است.
محمودرضا دلاور اظهار داشت: مرحله اول که پذیرش دانشجویان غیر بومی و غیر بورسیه شهریهپرداز بود از تیرماه 97 آغاز شد و بعد از طی فرآیندهای مختلف 16 مرکز از شش کلانشهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از طی این مراحل، مرکز آموزش علمی کاربردی کوشای تهران و قند کرج مورد تایید قرار گرفت، سه مرکز دیگر در حال بررسی است و مرکز کیش نیز توانست مجوز فعالیتهای بینالمللی را دریافت کند.
وی در مورد ظرفیت پذیرش دانشجو در این مراکز بینالمللی گفت: ظرفیت پذیرش به عهده خود مراکز است ولی یک سری فرآیندها و زیرساختها از جمله تبلیغات بینالمللی برای جذب دانشجویان در مراکز آموزشی ذیربط و دانشگاه جامع آغاز شده است.
مدیرکل دفتر همکاریهای علمی و بین المللیافزود: پیگیری یک سری تفاهمنامهها با دانشگاههای کشورهای مختلف و رایزنی و مذاکرات پیرامون این امر صورت گرفت که به برخی از آنها اشاره میشود: برگزاری جلساتی با دفتر منطقهای اکو، جلساتی با سفرای عضو اکو، جلساتی با اتاق بازرگانی آلمان، سازمان تبادلات علمی آلمان، سازمان تبادلات دانشجویی جهان و ...که طبق مذاکرات صورت گرفته مقرر شد دورههای کوتاه مدت و بلند مدتی را با دانشگاههای مختلف داشته باشیم که در این راستا بتوانیم ضمن معرفی دانشگاه پذیرش دانشجو نیز داشته باشیم.
آموزش مهارتی یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار کشور
وی با بیان اینکه آموزش مهارتی یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار کشور است، اظهار داشت: بسیاری از تولیدات، فعالیتها و نوآوریها از محیطهای آموزشی و در راستای آموزش فنون و مهارتها ایجاد میشود. آموزش عملی نیز بخشی از فرآیند آموزش کشور است و ما تلاش میکنیم این نقش را به خوبی ایفا کنیم.
وی با اشاره به اهمیت تبادل اساتید و دانشجویان در مراکز بینالمللی گفت: یکی از اهداف مهم در جهت افزایش توسعه و همکاری با سایر دانشگاهها این است که از تجربه بازار کار بینالمللی تا حد ممکن بهره ببریم.
وی ضمن اعلام این که 546 دانشجوی مقیم از اتباع مختلف در ایران مشغول به تحصیل در دانشگاههای علمی کاربردی هستند، گفت: این دانشجویان در 4 رشته مدیریت، کشاورزی، خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند.
اهمیت دانشگاه بینالمللی در ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه
دکتر دلاور در پاسخ به این سوال که بینالمللی شدن مرکز آموزش علمی کاربردی قند کرج چه مزیتی برای استان دارد و چه زیرساختهایی برای این امر فراهم شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه استان البرز استانی صنعتی است و موقعیت سوقالجیشی و نزدیکی آن به تهران و سایر استانهای همجوار سبب تردد سریعتر و راحتتر دانشجویان شده است، مسلما بین المللی شدن این مرکز نقش بسیار ارزندهای در ارتقای علمی و فرهنگی دانشگاههای این استان دارد.
وی توجه به فراهم نمودن امکانات فرهنگی، دانشجویی، تسهیلات مورد نیاز دانشجویان، وجود اساتید و مدرسان فرهیخته و مجرب، امکانات پژوهشی بسیار خوب، مراکز رشد و فناوری، پژوهشهای کاربردی موجود در واحدها و مراکز استانی البرز و قند کرج را زیرساختهای مهمی دانست که به بینالمللی شدن این مرکز کمک بسیاری کرده است.
فرآیند پیچیده بینالمللی شدن یک دانشگاه
محمود رضا دلاور با بیان اینکه بینالمللی شدن یک مرکز دانشگاهی فرآیندی بسیار پیچیده است و باید گام به گام در جهت تحقق آن قدم برداشت، گفت: مسلما در آن واحد نمیتوان برای 600 مرکز آموزش علمی کاربردی که در سراسر کشور وجود دارد ، چنین اقدامی انجام داد.
وی افزود: با توجه به اینکه دانشجویان خارجی به دلیل اینکه دانشجویان شهریهپرداز هستند توقع بیشتری از سطح امکانات علمی و رفاهی دارند، باید از نظر امکانات و تسهیلات در سطح مناسبی باشیم تا هر دانشجویی که جذب میشود مُبلّغ ارزشمندی برای دانشگاه و کشور محسوب شود؛ لذا باید با احتیاط بیشتری در این زمینه گام برداریم.
مشاور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مقاطع دانشگاه علمی کاربردی را عمدتا دو سطح کاردانی و کارشناسی اعلام کرد و گفت: دانشجویان علمی کاربردی عمدتا در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند اما هزار دانشجوی کارشناسی ارشد نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه در صدد این است که دورههای تحصیلات تکمیلی را گسترش دهد.
نیاز جامعه به دانشآموخته کارآزموده
وی با بیان اینکه جامعه بیشتر به نیروی کارآزمودهای نیاز دارد که بتواند در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشکلات علمی کشور را حل کند، گفت: آنچه که در برنامهریزی دانشگاه گنجانده شده این است که عملا 70 درصد دانشجویان کاردانی و 30 درصد کارشناسی باشند تا دانشجویان راحتتر برای بازار کار آماده شوند.
وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه توسعه تا سال 1400 میبایست 30 درصد از کل دانشجویان کشور دانشجویان مهارتی باشند که این میزان در حال حاضر چیزی حدود 11 تا 13 درصد است.
وی ضمن اشاره به رسالت شورای عالی مهارتی فنی و حرفهای در کشور که با هدف انسجام بخشی و برنامهریزی برای کلیه دستگاههایی که در حوزه مهارت فعالیت دارند، تشکیل شده است، گفت: مباحثی چون افزایش و ارتقاء کیفیت تولیدات ملی، اعتماد مردم به تولیدات ملی، تبلیغات و ... در اشتغالزایی جوانان بسیار مهم است.
وی افزود: اما آنچه بیشتر از همه در بحث اشتغال مهم است، این است که آموزشِ با کیفیت منتج به فارغالتحصیلان با کیفیت میشود که آموزش تئوری درست دیدهاند، آموزشهای عملی را گذراندهاند و در حین تحصیل پژوهشهای کاربردی انجام داده و با بازار کار آشنا هستند که در آینده میتوانند مدیران و کارشناسان موفقی شوند که چرخهای تولید را به حرکت درآورند.

نظر شما :