دوره 3 روزه مهارت عمومی تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز برگزار شد

۱۴ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۴۵۳۶ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۲۹۲
--
دوره 3 روزه مهارت عمومی تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز برگزار شد

 

دوره سه روزه مهارت عمومی تربیت مدرس به همت دانشگاه جامع  علمی کاربردی استان البرز در مرکز آموزش علمی کاربردی دکتر جوانشیر کرج برگزار شد. 

 

آئیین مراسم افتتاحیه این دوره روز 4 شنبه 12 آبان ماه با حضور جمعی از مسئولان ارشد استانی و  اساتید استان، انجام شد و روز جمعه 14 آبان ماه این دوره به کار خود پایان داد.

در آغاز این مراسم مهندس فتاحی اردکانی رئیس مرکز علمی کاربردی منابع طبیعی جوانشیر ضمن عرض خیر مقدم، تاریخچه کوتاهی از مرکز جوانشیر ارائه داد. وی ضمن معرفی جدیدترین رشته‌های این مرکز در مقاطع مختلف از جمله تغییر اقلیم، رشته‌های حقوق منابع طبیعی و گیاه‌پزشکی منابع طبیعی گفت: این مرکز با مبحث تقاضا محوری با همکاری مرکز جامع علمی کاربردی استان و وزارت جهاد کشاورزی رشته‌های مورد نیاز جامعه را ارائه خواهد داد.

در اولین روز از این دوره مهندس حمید رضا عسگری مورودی با مبحث آموزش مهارتهای امنیتی، دکتر محمد جواد کولیوند با مبحث آموزش مهارتهای سیاسی، دکتر سادات حسینی با مبحث نظام آموزش مهارتی و دکتر روحیان با تدریس نظام آموزش نظری و نظام آموزش مهارتی به بیان مطالب آموزشی پرداختند. 

 

حمید رضا عسگری مورودی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز در این مراسم ضمن ارائه سخنانی با محور "مهارتهای امنیتی" به تبیین مباحث مهم امنیتی جامعه پرداخت. وی با بیان این که امروز  امنیت تعریف واحد و جامع و حتی مرزی ندارد، گفت: سه چیز امنیت‌ساز جامعه است: اعتماد که سرمایه اجتماعی هر کشور است، اعتقاد و اعتبار .

 وی ادامه داد: امروز جامعه جهانی جامعه‌ای شبکه‌ای، متکثر و تحول‌خواه اما فاقد آرمان است و همین عدم آرمان‌خواهی مشکل جدی برای جامعه انسانی است. وی خطاب به اساتید اظهار داشت: شما به عنوان لیدرها و نخبگان جامعه مسئولیت بسیار خطیری دارید که از این شبکه‌های اجتماعی به عنوان فرصتی برای گسترش فرهنگ اسلامی استفاده کنید و صرفا آن را  تهدید در نظر نگیرید.

همچنین دکتر محمد جواد کولیوند نماینده محترم مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسار در مجلس شورای اسلامی در قالب تدریس به آموزش "مهارتهای سیاسی" پرداخت. وی ضمن بیان این که حکومتها برای بقا به قدرت نیاز دارند، گفت: بر اساس قرآن برترین قدرت، قدرت علمی است و جامعه‌ای موفق است که علم در آن گسترش یابد. وی با بیان این که علم سیاست علم صداقت و اخلاق است، اظهار داشت: باید دین و اخلاق را در جامعه پررنگ‌تر کرد، زیرا اگر دین در جامعه‌ای کمرنگ شود و ارزشهای اخلاقی به فراموشی سپرده شود، دشمنان براحتی از این خلأ فرهنگی استفاده کرده و ارزشهای نامناسب دیگری را جایگزین می‌کنند که همین امر تهدیدی جدی برای نسل ما محسوب می‌شود. 

دکتر روحیان ضمن تشکر از برگزارکنندگان این دوره در استان البرز گفت: با تشکیل چنین جلساتی در مراکز استانها ما از نزدیک و چهره به چهره با اساتید آشنا شده و از دغدغه‌ها و مشکلات آنان باخبر می‌شویم و حتی از بسیاری از نظرها و ایده‌های آنان در ارتقاء سطح کمی و کیفی چنین دوره‌هایی بهره‌مند می‌شویم.

وی با محور قرار دادن این سوال که «مدرس علمی کاربردی با سایر آموزشگران حوزه نظام عادی چه فرقی دارد؟» سخنان خود را آغاز کرد و به تشریح تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاه­ها و لزوم توجه به نکات ظریف و مهمی در امر آموزش مهارت به دانشجویان این دانشگاهها که از شرایط ویژه‌تری برخوردار هستند، پرداخت.

دکتر سید صاحب سادات حسینی نیز یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دانشگاههای علمی- کاربردی را کاربردی بودن علم عنوان کرد و گفت: وقتی فردی از این دانشگاه مدرک کاردانی می‌گیرد یعنی سخت افزار را خوب فرا گرفته، وقتی کارشناسی می‌گیرد یعنی تکنولوژی را شناخته و بعد از آن به شناخت انواع تکنولوژی و رفع کمبودها می‌پردازد و یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع علمی-کاربردی فردی است که کاردانی، کارشناسی را گذرانده و سخت افزار دانش فنی را شناخته و آشنایی کامل با انواع تکنولوژی دارد که این دانشجو توانایی ممتازی در تحقیق و پژوهش دارد.

دکتر سید صاحب سادات حسینی ضمن بیان تفاوت میان دانش و فناوری و بیان این که کدام یک چرا و چگونه زودتر بوجود آمده به ارائه تاریخچه‌ای از دانشگاههای علمی کاربردی  و تفاوت آن با سایر دانشگاهها پرداخت. وی در تدریس نظام آموزش مهارتی تفاوت مرزهای دانش و تکنولوژی را نیز تشریح کرد و بر لزوم ارتقاء و گسترش مرزهای تکنولوژی در البرز تاکید کرد. وی ضمن اشاره به هفته پژوهش و برگزاری نمایشگاه پژوهش در دانشگاه خوارزمی از کلیه مدرسین و دانشجویان خواست با حضور و ارائه دستاوردها و بیان پیشنهادات و انتقادات خود در ارتقاء سطح کمی و کیفی آن کوشا باشند.

در دومین روز از این دوره مدرسین از سخنان و آموزشهای دکتر جواد حاتمی نیز استفاده کردند که در خصوص مهارتهای سنجش و ارزیابی، شیوه فنون تدریس و کیفیت آموزشی تدریس، مطالب مفیدی ارائه دادند.

وی کلاس تدریس خود را با اهمیت دادن به مبحث آموزش و پرورش در جامعه و ارتباط تنگاتنگ آموزش و پرورش مترقی با یک جامعه و نظام توسعه یافته آغاز کرد و سخنان خود را با تاکید بر تفاوتها و نگرشهای فردی در حین یادگیری ادامه داد. وی در خصوص اهمیت علم و ادب،اخلاق و منش دانشجویی، نقش دانشگاهها در ارتقاء علمی و سیاسی یک کشور مباحث مهمی را ذکر کرد و سپس به تشریح شیوه‌ها و فنون تدریس و مهارتهای سنجش و ارزیابی پرداخت.

در سومین روز از برگزاری این دوره نیز استاد شجاعی به آموزش مهارتهای فرهنگی و اعتقادی پرداخت و دکتر شاه بهرامی در خصوص مهارتهای یادگیری و تفاوت ارتباطی میان زنان و مردان مطالبی را ارائه داد.

دکتر شجاعی ضمن اشاره به اهمیت آرامش و شادی در زندگی بشر و ذکر این سوال که چرا علیرغم رفاه و آسایش و تحصیلات بیشتر، بشر امروزی از آرامش و خوشبختی لازم برخوردار نیست؛ به تبیین تعریف درستی از انسان و انسانیت و بخش فوق عقل یا فوق تجرد به عنوان مهمترین ویژگی انسان پرداخت و با تبیین  اصل اصالت تخصص و تشریح سبک زندگی بهتر مهارتهای فرهنگی و اعتقادی را به مدرسین آموزش داد که در سایه آن بتوانند هم خود و زندگی شخصی خود را مدیریت کنند و هم به دانشجویان سبک زندگی بهتری را معرفی کنند.

دکتر شاه بهرامی نیز بخشی از آموزش خود را به مبحث رفتار و روابط انسانی و خانواده و اهمیت آن در آموزش اختصاص داد. وی تفاوتهای عاطفی و ذهنی فطری میان زنان و مردان را محور سخنان خود قرار داد و کلاس را به صورت جلسه پرسش و پاسخ و ذکر مثالهای عینی و آسیب شناسی هر یک از مسائل مطرح شده مدیریت کرد.

 

 

 


نظر شما :