جلسه هم اندیشی مدیران حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی و دانشگاههای جامع علمی- کاربردی
جلسه هم اندیشی مدیران حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری و دانشگاههای جامع علمی- کاربردی با حضور مهندس عباداله کامکار معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری در سالن شهدای دولت برگزار شد

در این جلسه که با حضور بی بی عصمت سرفرازی مدیر کل دفتر آموزش و پژوهش استانداری، دکتر سید صاحب سادات حسینی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز و جمعی از روسای مراکز آموزش علمی کاربردی و مراکز آموزش آزاد در سطح استان البرز برگزار شد، در زمینه ارتقاء دانش تکنولوژیک و استفاده از پتانسیل دانشگاههای علمی کاربردی جهت تعالی و توسعه توانمندیهای استان بحث و تبادل نظر شد.

سرفرازی مدیر کل دفتر آموزش و پژوهش استانداری ضمن تقدیر از نگاه بسیار مثبت و اثر بخش استاندار البرز در بحث آموزش گفت: تاکید استاندار در نشستهای مختلف و همچنین شورای اداری استان و شهرستان بالندگی و حرکت در جهت تعالی استان است که این تعالی منوط به افزایش توانمندی نیروی انسانی دستگاههای اداری است؛ لذا آموزش و پژوهش مورد وثوق و تاکید ویژه استانداری است.
وی در تشریح هدف از تشکیل این جلسه گفت: با عنایت بر فضای ایجاد شده از سوی دولت تدبیر و امید از یکسو و نگاه مثبت و ارزنده استاندار البرز این جلسه به درخواست ریاست محترم دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز تشکیل شد تا ایشان به تشریح و تبیین دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه و تفاوت دانشگاههای علمی کاربردی با سایر دانشگاهها بپردازند.
عباداله کامکار در این جلسه ضمن بیان دیدگاه مثبت استاندار البرز و علاقه وافر وی به علم و مسائل آموزشی اظهار داشت: تبادل نظر و اندیشه در راستای همگن کردن مباحث اجرایی و علمی و تلاش در جهت ارتقاء سطح نیازمندی استان از اهم اولویتهای استانداری البرز است. وی ادامه داد: نگاه حاکم بر استان این است که جایگاه علمی را کنار جایگاه اجرایی قرار دهیم و مباحث علمی در کنار مباحث اجرایی پیگیری شود.
وی با اشاره به بازدید از پژوهشکده انرژی اتمی گفت: این پژوهشکده بسیار قوی نشانگر جایگاه علمی بسیار بالای البرز و بیانگر این واقعیت است که چگونه انرژی هسته ای صلح آور در خدمت علم بکار رفته است. ما معتقدیم باید از این ظرفیتهای علمی در جهت تعالی استان بهره مند شویم. به یقین اگر دروازه این چنین مراکز علمی به روی جوانان بازتر شود مطمئنا هم آنان قدر البرز را بیشتر می دانند و هم در مسائل سیاسی به تحلیل بهتری می رسند.
وی با انتقاد از وابستگی برخی از ادارات یا دستگاهها به استان تهران گفت: ما باید کل فکر و ذکر خود را برای تعالی استان بگذاریم. وی سخنان خود را با محوریت طرح آمایش سرزمین ادامه داد و گفت: چه بسا در میان شما نخبگانی حضور دارند که در مباحث مختلف فرهنگی،اجتماعی، علمی و تخصصی صاحب نظر هستند و ما می توانیم از تجربیات آنها در تدوین این طرح استفاده کنیم.
وی استفاده از جایگاه علمی برای پیوند دانشگاهها و مراکز علمی و همچنین این مراکز با ادارات را مورد تاکید قرار داد و گفت: ادارات کل باید به این نکته توجه کنند که همکاری و تعامل شما در کنار آنان و آنان در کنار شما زمینه توسعه همه جانبه استان را به عنوان هدف و اولویت اصلی فراهم می کند.
وی در پایان حضور 35 مرکز آموزش علمی کاربردی فعال و قدرتمند علمی و حرفه ای در حوزه های مختلف در البرز را مثبت ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد که از پتانسیل آنان در موارد مختلف استفاده شود.
سید محمد حسن موسوی مشاور عالی استاندار نیز با اهمیت بر جایگاه البرز هم از نظر سوق الجیشی و جغرافیایی و هم از نظر ارتباط و نزدیکی با پایتخت به ظرفیت قابل توجه و محوری آموزش و پژوهش در البرز اشاره کرد و گفت: چنین طرفیت علمی که در استان البرز وجود دارد، در هیچ کجای کشور نیست. بسیاری از مراکز علمی و صنعتی که ظرفیت شکل گیری در تهران را نداشته اند به علت ارتباط و نزدیکی با پایتخت در کرج متمرکز شده اند. وی ادامه داد: بسیاری از این مراکز هم در سطح ملی بسیار کاربرد دارند و هم وجود آنها در البرز سبب می شود از تمام ظرفیتهای این مراکز استفاده بهینه شود.
وی با اشاره به بازدیدهای اخیر استاندار از مراکز علمی و پژوهشی بیان داشت: در این استان ظرفیتهای بالقوه ای وجود دارد که باید بالفعل شود. وی با انتقاد از عدم ارتباط این مراکز با یکدیگر گفت: لازمست این مراکز جهت افزایش تعامل و هم افزایی، با یکدیگر ارتباط داشته باشند که هم ظرفیت استان افزایش یابد و هم ظرفیت ملی ارتقاء یابد.
مشاور عالی استاندار یکی از مسائل مغفول مانده در جامعه را آموزش و کاربرد آن در جامعه دانست و گفت: هدف دانشگاه تولید علم است ولی باید این سوال مهم را نیز مد نظر قرار داد که آیا این تعداد فارغ التحصیل آمادگی ورود به بازار کار را دارد؟ لذا بخشی از ظرفیت علمی باید به ارتقای دانش کاربردی اختصاص یابد. موسوی در ادامه هدف از تشکیل دانشگاههای علمی کاربردی را تحقق همین هدف و رفع نیازهای بخش تولید و صنعت دانست که فارغ التحصیلان راحت بتوانند وارد بازار کار شوند.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیتی که استان در این زمینه به خصوص صنعت دارد رشته های مرتبط با استان افزایش یابد و ظرفیتهایی مثل گردشگری که مبحثی جدی در البرز است با توجه به موقعیت استان تشکیل و به آن پرداخته شود.
موسوی یکی از دلایل عدم جذب فارغ التحصیلان به رشته های مرتبط در بازار کار را عدم انطباق کیفیت آموزش با نیاز جامعه و عدم توجه به نیاز جامعه در تعیین و طراحی رشته های مختلف دانشگاهی عنوان کرد و گفت: باید کارگاهها و دوره های آموزشی مرتبط با نیاز صنعت ایجاد کرد تا کارآموزان خود به خود جذب رشته مورد علاقه خود شده و در حین تحصیل درآمدزایی خوبی داشته باشند.
وی با انتقاد از آمار 40 درصدی فارغ التحصیلان بیکار گفت: اگر کار جدی در این زمینه انجام شود مشکل اشتغال را می توان حل کرد و گرنه هر روز باید شاهد این باشیم که دنیای توسعه یافته تمام این نخبگان و فارغ التحصیلانی که کلی هزینه دولتی صرف تحصیل آنها شده، جذب کند.
مشاور عالی استاندار تشکیل اتاقهای فکر، ایجاد کارگروههای تخصصی متفاوت در استانداری و بهره گیری از تجربیات صاحبنظران و نوابغ علمی در طرح آمایش سرزمین را از اهم اقدامات انجام شده در جهت استفاده از ظرفیت علمی و تجربی نوابغ در توسعه همه جانبه البرز اعلام کرد و از اساتید و مسئولان دانشگاهها خواست دیوار بین جامعه و دانشگاه از میان برداشته شود تا جوانان بیشتر از استعدادها و ظرفیتهای علمی این استان بهره مند شوند.
دکتر سید صاحب سادات حسینی در ادامه این برنامه ضمن تشکر از فرصتی که استانداری در اختیار این مرکز قرار داده تا بخشی از اقدامات انجام گرفته اطلاع رسانی شود و از نقطه نظر مسئولان بهره مند شوند، گفت: جمع حاضر تعدادی از روسای مراکز آموزش علمی کاربردی و مراکز آموزش عالی آزاد در سطح استان البرز هستند که وظیفه آموزش تخصصی و کاربردی در سطوح و رشته های مختلف از صنعت و تولید گرفته تا مباحث فرهنگی و اجتماعی را به عهده دارند. کمتر اتفاق افتاده مجموعه ای بتواند در چنین سطحی مسئولین و متخصصین مختلف را در یک بدنه داشته باشد ولی این اتفاق در دانشگاههای جامع علمیکاربردی رخ داده است.
وی ضمن تعریف دقیقی از دانشگاه جامع علمی کاربردی، به علت نامگذاری آن پرداخت و گفت:قبلا نام این دانشگاه، دانشگاه تکنولوژی بود که در تعریف ساده تکنولوژی به مفهوم به کار بردن علم در عمل رسیدند و دانشگاه جامع علمی کاربردی را برای این مجموعه انتخاب کردند.
وی سپس به ذکر آمار کلی از دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح استان البرز و کشور پرداخت و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بیش از 790858 هزار دانشجو و بیش از 1005 مرکز علمی کاربردی در سطح کشور دارد. در استان البرز 33 مرکز آموزش علمی کاربردی داریم که 86 رشته و 308 کدرشته محل داریم. وی تعداد دانشجویان در سطح البرز را بالغ بر 24.641 هزار دانشجو عنوان کرد و گفت: امسال توانستیم 18 رشته کارشناسی، 25 رشته کاردانی و 23 رشته تک پودمان جدید بوجود بیاوریم.
وی یکی از این رشته های جدید را رشته خلبانی و یکی از رشته های تک پودمان را گردشگری اعلام کرد و گفت: امسال 5 مرکز جدید بوجود آمد که از نظر آمایش سرزمین قبلا وجود نداشت که یکی از آنها فرودگاه پیام است که اکنون با رشته خلبانی گام موثری در جهت ارتقای البرز برداشته ایم.
دکتر سادات حسینی سپس به تشریح تفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاهها پرداخت و اظهار داشت، در جهان دو نوع آموزش وجود دارد: یکی آموزش مرزهای دانش و دیگری آموزش مرزهای تکنولوژی. آموزش مرزهای دانش در کشور که دانشجویان یک به یک مقاطع را از کاردانی تا دکتری طی می کنند و بیشتر به نوشتن و ارائه مقاله های خوب علمی حتی در سطح جهانی می پردازند، خیلی خوب است .در این نوع آموزش، پژوهش آنها در مرزهای دانش است و مقاله های ارائه شده نهایتا در مجلات خارجی منتشر می شود. اما مرزهای تکنولوژی یک زمان زیبا می شود و زمانی دشمن پیدا می کند. استان البرز به این نوع مرزهای تکنولوژیک نیاز مبرم دارد نه مرزهای دانش.
وی در ادامه تاریخچه کوتاهی نیز از شکل گیری این دانشگاه ارائه داد و گفت: بعد از شکست ایرانیان در جنگ ایران و روسیه که ایرانیان با اسب و شمشیر و آنها با مواد منفجره مبارزه کردند، تازه متوجه شدیم در سطح دنیا تکنولوژی بوجود آمده است. امیرکبیر با تاسیس دارالفنون کمی سبب ارتقاء ایران شد ولی کم کم در اثر گذشت زمان فراموش شد.مجددا با شروع جنگ جهانی اول و دوم کمی تغییر در فن و تکنولوژی رخ داد و باز به دست فراموشی سپرده شد. تاسیس دانشگاههای پلی تکنیک و علم و صنعت در واقع اساس گسترش مرزهای تکنولوژیک بود و در جنگ ایران و عراق حرکت در مرزهای تکنولوژی به طور عمیق آغاز شد و حرکت به سوی دانشگاههای علمی کاربردی شتاب تندتری به خود گرفت.
وی یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نوع دانشگاهها را کاربردی بودن علم عنوان کرد و گفت: وقتی فردی از این دانشگاه مدرک کاردانی می گیرد یعنی سخت افزار را خوب فرا گرفته، وقتی کارشناسی می گیرد یعنی تکنولوژی را شناخته و بعد از آن به شناخت انواع تکنولوژی و رفع کمبودها می پردازد. مثلا یک دانشجوی کارشناسی ارشد در زر ماکارون به سطحی رسیده که به تولید فروکتوز بپردازد چون متوجه این موضوع شده که تا کنون در کشور تولید فروکتوز صورت نگرفته است. یک دانشجوی مقطع دکتری که البته هنوز در دانشگاه جامع علمی کاربردی بوجود نیامده براحتی می تواند در ایجاد و بومی کردن تکنولوژی پیش قدم باشد.
وی ادامه داد: دانشجویی که همزمان با آموزش در همان کارخانه یا مرکز تولیدی مشغول به کار است دقیقا با زیر و بم کار آشناست و به صورت علمی و عملی آموزش می بیند. اما در مرزهای دانش که فردی فقط آموزش تئوریک و نظری دیده و اصلا تجربه ی از کار ندارد نمی تواند در بازار کار چندان موفق باشد.
وی در مورد تک پودمان گفت: تک پودمان برای آموزش ضمن خدمت است و در شورای برنامه ریزی درسی حتما باید این تک پودمان مصوب شده باشد. وی همچنین در مورد چگونگی ایجاد یک رشته در دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: یک مرکز تولیدی یا صنعتی ابتدا نیازهای تکنولوژی خود را اعلام می کند و افراد خبره و کارشناس آن صنعت با اساتید پیشکسوت دانشگاه سرفصلهای لازم را می نویسند که این سرفصلها بعد از تایید شورای برنامه ریزی درسی که یکی از رئوس مثلث است تشکیل می شود. هیئت ممیزی دانشگاه از بین اساتیدی که این سرفصلها را نوشته اند تشکیل می شود. استاتید رأس دوم مثلث هستند که این خوبی را دارد که فردی که عمری در این مرکز کار کرده و حالا قرار است همان ها را تدریس کند مجبور به مطالعه است که این مستلزم به روز بودن اطلاعات است که هم برای تدریس در مقطع مورد نظر خوبست و هم برای دانشگاه و مرکز تولیدی که همیشه از نظر اطلاعات به روز هستند. رأس سوم امکانات و تجهیزات و آزمایشگاههاست. اگر این سه رأس وجود داشته باشد گسترش وزرات علوم به این مرکز دوره داده و با نظارت ما کار ادامه می یابد.
وی نوع کار در دانشگاه علمی کاربردی را تراز محور و مطابق با اصل 44 عنوان کرد و از مزایای این دانشگاه گفت: با وجود دولتی بودن این دانشگاه بیشترین هزینه را خود دانشجو متقبل می شود و هیچ هزینه ای به دولت وارد نمی شود. ضمنا چون دانشجویان پا به پای صنعت رشد می کنند، بیشترین اختراعات و اکتشافات و نوآوری ها را دارند.
وی نیاز جامعه به مقطع کاردانی را بیشتر از دکتری اعلام کرد و گفت: الان یک سوم از دانشجویان در مقطع لیسانس هستند و دو سوم در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند. 52 در صد دانشجویان ما صنعتی هستند که ممکن است بیشترین تعداد در کشور باشد.
وی ضمن درخواست حمایت دولت از مراکز علمی کاربردی گفت: وزارت علوم در مرزهای دانش، به پژوهشگران و دانشجویان برتر جایزه علمی می دهد. اکنون که در هفته پژوهش نمایشگاهی را با هدف ارائه تکنولوژیهای بوجود آمده در استان برپا می کنیم و در صدد هستیم غرفه هایی ممتاز اعلام شوند که صنایع؛ ایده یا دانش فنی فروشی دارند؛ خوب است مسئولین نیز از این پژوهشگران و مخترعین حمایت کنند.
وی در خاتمه تاکید کرد: اگر البرز قرار است پیشرفت کند، باید در قسمتهای مرز دانش حرکت کند. متاسفانه مسائل فرهنگی جامعه طوری به جوانان القاء می کند که کسانی که آموزش می بینند باید پشت میز بنشینند و کسر شأن است که مثلا آچار به دست بگیرند. در حالی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی وضعیت به گونه ایست که هر متخصصی با افتخار در بخش فنی تبحر عملی خود را به کار می گیرد.
سید صاحب سادات حسینی در خاتمه سخنانش از ایجاد خوشه رشد فناوری و کلینیک صنعت خبر داد که اخیرا در این مجموعه ایجاد شده است که در بخش کلینیک صنعت قرار شده با همکاری این 35 مرکز آموزش علمی کاربردی مشکلات صنعت ارزیابی و در رفع آن اقدام شود. .
لازم به ذکر است در پایان این جلسه هر یک از مدیران و روسای مراکز آموزش علمی کاربردی مراکز خود را به اختصار معرفی کرده به طرح دیدگاه و سوالات خود پرداختند.

نظر شما :