حضور رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه کرج
حضور رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه کرج
وی صحبت خود را با هدف تاکید و نیاز کشور به آموزش عالی مهارتی آغاز کرد و ضمن یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد که امروز کشور علاوه بر نیاز به علم به پنجه ی کارآمد هم احتیاج دارد. حرکت جهادی در امر تولید و حمایت از تولید داخلی و هم چنین بهبود فضای کسب و کار و اشتغال، نیاز به نیروی ماهر و کارآمد مهارت محور دارد.
دکتر آراسته افزود: فرد علاوه بر دانشی که در سطوح مختلف آموزشی، چه سطوح پایین و چه سطوح آموزش عالی کسب کرده نیاز به مهارت های کافی دارد تا که بتواند آن علم و دانش را در عرصه ی حرفه ی شغلی خود با مهارت به کار بندد.
وی یادآور شد: طبق نظر رهبری، کار بدون علم کم اثر است و علم بدون کار بی اثر. لذا؛ در موضوع بهبود کیفیت کالای ایرانی و رقابت پذیری با کالای خارجی می بایست هم ارتقای کیفیت در تولیدات داخل داشته باشیم و هم رقابت پذیری را در مقابل کالای خارجی افزایش دهیم تا قیمت تمام شده کالا کاهش و کیفیت، بهبود و افزایش پیدا کند. یکی از ارکان چنین اقدامی، داشتن نیروی کارآمد و ماهر هست.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز گفت: نیروی ماهر ضمن بهره برداری از منابع موجود به صورت کارآمد و پربازده منجر به کاهش هزینه و بهبود راندمان تولید و در نتیجه رقابت پذیری با کالای تولید خارج می شود.
دکتر آراسته فرمود: این دانشگاه به عنوان یکی از نظام های آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر خود وظیفه می داند که ضمن آموزش های عالی دانش محور، دانشجویان را تربیت مهارتی نماید. همچنین فارغ التحصیلان این دانشگاه علم و عمل را کنار هم آموزش ببینند و همینطور که از نامش پیدا ست به دنبال تربیت نیروی انسانی علمی و مهارتی باشد.
این دانشگاه با بیش از 25 سال سابقه فعالیت بعد از انقلاب اسلامی در 31 استان کشور بیش از 600 مرکز آموزش عالی علمی کاربردی دارد. بنابراین، عنوان دانشگاهی به وسعت کشور برازنده ی این دانشگاه است و به تبع آن در سطح استان البرز نیز دانشگاه جامع علمی کاربردی، 34 مرکز آموزش علمی کاربردی فعال با بیش از 31000 دانشجو دارد که عمده ی آنها بومی هستند. از این رو وسعت دانشگاه در استان، مانع مهاجرت های علمی غیر ضروری شده است.
مطابق با اصل 44 قانون اساسی، مراکز آموزش عالی علمی کاربردی وابسته به بخش خصوصی و بخش عمومی کشور هستند و از نظر بودجه و اعتبار هیچگونه بار مالی بر دوش دولت ندارند. نکته قابل تامل اینجاست که رشته های تحصیلی این دانشگاه شغل محور هستند و بر اساس نقشه ی علمی استان و کشور اجرا می شوند، لذا عدم نیاز به رشته و اشباع بازار کار، موجب توقف اجرای دوره خواهد شد. البته در شرایطی که نیاز باشد تغییری در فناوری ملی و دانش فنی به وجود آید این رشته ها میتوانند مورد بازنگری قرار گیرند و سر فصل و محتوا نیز به روزرسانی شود. این دانشگاه با کلیه دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و نهاد های عمومی که در اشتغال و حوزه ی اشتغال دستی دارند، همکاری نزدیک داشته و البته دست همه ی همراهان و همکاران را به گرمی می فشارد.
دکتر آراسته رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز در ادامه به تشریح فرایند پذیرش دانشجو از نیمه دوم مرداد ماه پرداخت و افزود: متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور برای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی اقدام به ثبت نام نمایند. بدون کنکور بودن، عدم نیاز به مدرک پیش دانشگاهی، انعطاف پذیری در خصوص دانشجویان شاغل، پرداخت وام شهریه، حضور در بطن محیط کار، فعالیت در مراکز رشد و نوآوری، رایگان بودن تحصیل برای خانواده های معزز شاهد و ایثارگر نیز از دیگر موارد طرح شده توسط دکتر آراسته بود.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کشور در بازده زمانی که اعلام شد در 600 مرکز و 800 رشته در سطح ملی و در سطح استان البرز در 115 رشته اقدام به پذیرش دانشجو می کند.
رییس واحد استان البرز ابراز امیدواری کرد که این دانشگاه در سال 1398، در مقطع کارشناسی ارشد نیز جذب دانشجو نماید.
وی همچنین از ورود دانشگاه به عرصه بین المللی نیز خبر داد و اعلام کرد دانشگاه آمادگی جذب دانشجویان کشورهای همسایه را با فراهم شدن شرایط خواهد داشت.
دکتر آراسته گفت: مفتخریم که در امر پژوهش و نوآوری هم جایگاه رفیعی در سطح استان و در سطح ملیداشته ایم و با بیش از 580 طرح تحقیقاتی و فناوری در سطح کشور پیشرو و پیشگام بوده ایم.
وی افزود: این دانشگاه با ظرفیت 4500 مدرس حرفه ای و دلسوز، مقدمات حضور دانشجویان در آموزش های علمی و مهارتی در محیط کار و صنعت را فراهم آورده است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز گفت: خدا را شاکر هستیم که بیش از 70 درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه شاغل می شوند و نمایانگر این نکته است که آموزش های مهارتی در حوزۀ اشتغال، اثر بخش بوده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دانشگاه با ارتقای سطح مهارت و کیفیت بخشی آموزش ها، خدمات شایانی در حوزۀ نظام آموزش مهارت و فناوری در سطح استان ارائه نماید و به نیاز های جامعه در این حوزه پاسخ دهد.

نظر شما :