پرسش‌های متداول


جهت دریافت ریز نمرات یا کارنامه کل به چه بخشی باید مراجعه نمود ؟    

در صورتی که مرکز محل تحصیل فعال است کارنامه کل از مرکز اخذ می شود .

در صورتی که مرکز غیر فعال و یا منحل شده می باشد از مرکز معین معرفی شده کارنامه کل یا ریز نمرات اخذ می شود .

در صورتی که مرکز راکد شده است درخواست کارنامه کل یا ریز نمرات به صورت کتبی به بخش دانش آموختگان واحد استانی تحویل شود .

دانشگاه جامع علمی کاربردی چیست ؟

دانشگاه جامع علمی- کاربردی یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل و با بکارگیری و سازمان دهی امکانات،منابع مادی وانسانی دستگاه های اجرایی،نسبت به برگزاری دوره های علمی – کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام می کند.

دانشگاه جامع علمی - کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی - کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود. هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می باشد به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می شود. دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

دانشگاه جامع مسوولیت برنامه ریزی، سازماندهی، پشتیبانیهای کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاریهای کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی-کاربردی را بر عهده دارد.

مراکز و موسسات آموزش عالی علمی-کاربردی زیر نظر دانشگاه، رکن اجرایی آموزشهای علمی-کاربردی و به قصد ارتقای دانش کار و ایجاد مهارتهای متناسب با حوزه فعالیت شغلی افراد می‌باشد.

2- اهداف آموزشهای علمی کاربردی چیست ؟

- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه(صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی-کاربردی کشور.

- ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه.

- فراهم سازی زیر بنای مناسب بمنظور بکارگیری توان دانش آموختگان دورههای نظری در حل مسائل کاربردی.

- زمینه سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین.

3-آیا مدرک دانشگاه علمی کاربردی معتبر است؟ 

دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاه های وزارت علوم تحقیقات و فناوری است , تمامی ضوابط و مقررات آموزشی آن مطابق با چهارچوبهای و قوانین آن وزارتخانه بوده مدرک تحصیلی آن نیز از سوی آن وزاتخانه صادر می کردد .بنا بر این اعتبار مدارک اخذ شده از این دانشگاه برای ادامه تحصیل و سایر موارد مانند دانشگاه های دیگر وزارت علوم می باشد.

4-برگزاری کلاسهای آن حضوری است یا غیر حضوری؟ 

در تمام دوره های دانشگاه کلاس ها به صورت حضوری و مطابق برنامه ریزهای متداول نظام آموزش عالی کشور می باشد .البته با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان این دانشگاه شاغل می باشند در حد مقدور تمهیداتی در زمانبندی کلاسها و امتحانات برای این قشر از دانشجویان اندیشیده شده است

5-چه قدر طول می کشد تا بتوانم در هر کدام از دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته فارغ التحصیل شوم؟ 

با توجه به اینکه در تمامی دوره های جدید پذیرش به صورت ترمی خواهد بود, در صورتی که دانشجو به صورت عادی دوره را سپری کند عدم مشروطی , گذراندن درسهای هرترم به صورت عادی ,مطابق برنامه ریزی متداول در نظام آموزش عالی کشور طول هر کدام از دوره های ذکر شده 2 سال یا چهار ترم تحصیلی خواهد بود.

6-شهریه دانشگاه علمی کاربردی چه قدر است؟   

یکی از ویژگی های تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی پایین بودن شهریه می باشد. میزان شهریه به نوع رشته و تعداد واحد های اخذ شده در هر ترم بستگی دارد .

 

 

 

7-نحوه ثبت نام و شرکت در آزمون دوره های ترمی دانشگاه جامع علمی- کاربردی به چه صورت است؟  

داوطلب می بایست پس از اخذ دفترچه پذیرش دوره های ترمی در نیمه اول (مرداد و شهریورماه و نیز نیمه دوم آذر تا بهمن ماه) هر سال نسبت به ثبت نام در آزمون مربوطه اقدام نماید. زمان دقیق ثبت نام نیز از طریق سایت دانشگاه و سایت واحد استانی البرز ، رسانه های جمعی و هفته نامه جامع به اطلاع عموم می رسد.

8- آیا جهت ورود به دوره های مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه جامع هم آزمون وجود دارد؟  

خیر

 

 

 

9- آیا مرتبط بودن نوع دیپلم و رشته قبولی الزامی است؟  

اولویت پذیرش در هر رشته با دیپلم های مرتبط می باشد، لیکن دارندگان سایر دیپلم ها نیز مجاز به انتخاب این رشته ها می باشند. بدیهی است اولویت پذیرش آن ها پس از دیپلم های مرتبط می باشد.

 

 

 

10- در صورت عدم ارتباط نوع دیپلم یا فوق دیپلم با مقطع بالاتر پذیرفته شده به چه نحو عمل می گردد؟  

در صورت عدم ارتباط نوع دیپلم و یا فوق دیپلم با مقطع بالاتر پذیرفته شده می بایست تعدادی واحد جبرانی را بگذراند. ( حداکثر 6 واحد)

 

 

 

11- دانشگاه جامع علمی- کاربردی واحد استان البرز چند مرکز  و چه رشته هایی دارد؟  

لیست مراکز واحد و رشته های موجود استان البرز در سایت استانی البرز موجود است.

 

 

 

۱2- دانشگاه جامع علمی- کاربردی در چه مقاطعی دانشجو می پذیرد؟  

دانشگاه جامع علمی- کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دانشجومی پذیرد.

 

 

 

۱3- آیا مدرک دانشگاه جامع علمی- کاربردی جهت ادامه تحصیل در داخل و یا خارج و در دانشگاه های غیر از علمی- کاربردی معتبر است؟

مدرک دانشگاه جامع علمی- کاربردی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد و برای ادامه تحصیل در کلیه دانشگاه های داخل و خارج از کشور معتبر است.

۱4- آیا اشتغال دانشجویان دانشگاه جامع پس از تحصیل تامین می گردد؟  

هدف از آموزشهای علمی- کاربردی آموزش مهارتهای لازم به افراد برای احراز مشاغل پس از تحصیل بوده و پس از فراغت از تحصیل، قابلیت های لازم برای جذب در شغل مورد نظر را داشته و مهم تر از آن قابلیت خود اشتغالی داشته باشد.

 

 

 

15- آیا دانشگاه جامع به دانشجویان در حین تحصیل وام دانشجویی می دهد؟  

بله

 

 

 

16- آیا امکان استفاده از مرخصی تحصیلی در ترم اول وجود دارد؟  

در ترم اول میهمان، تغییر رشته و مرخصی  و انتقال ممنوع می باشد.

 

 

 

17- وضعیت تشکیل کلاس ها در دوره های ترمی دانشگاه جامع علمی- کاربردی چگونه است؟  

حضور دانشجو در تمام جلسات مربوط به هر درس الزامی است و ساعات غیبت دانشجو در هر درس نباید از سه شانزدهم مجموع ساعات آن درس تجاوز کند.

 

 

 

18- آیا دانشجویان دانشگاه جامع علمی- کاربردی می توانند در یک زمان در دو مرکز تحصیل نمایند؟  

دانشجو در یک زمان حق نام نویسی و ادامه تحصیل در بیش از یک رشته و در هر رشته بیش از یک گرایش در یک یا چند دانشگاه را نخواهد داشت. در صورت تخلف، از ادامه تحصیل در یکی از رشته های انتخابی به تشخیص کمیسیون بررسی موارد خاص وزارت محروم و سوابق تحصیلی وی باطل اعلام می شود و دانشجو در این حال موظف است کلیه هزینه های مربوط به رشته حذف شده را مطابق تعرفه های تعیین شده به دانشگاه ذیربط بپردازد.

 

 

 

19- آیا امکان تغییر رشته پس از قبولی در دانشگاه جامع وجود دارد؟ به چه نحو؟  

مطابق با ماده 28 مجموعه قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه، دانشجوی دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته با داشتن شرایط زیر می‌تواند حداقل شش هفته پیش از شروع نیم‌سال تحصیلی بجز اولین نیم‌سال تحصیلی و صرفاً در تابستان نسبت به ارایه درخواست خود به گروه آموزشی مرکز اقدام نماید. شورای آموزشی مرکز با ارسال مدارک (فهرست سازمان سنجش، وضعیت تحصیلی دانشجو و تکمیل کاربرگ مربوطه) نسبت به ارسال موضوع به کمیسیون  بررسی موارد خاص واحد استانی ظرف مدت 72 ساعت اقدام می‌نماید. کمیسیون بررسی موارد خاص واحد استانی نیز می‌تواند درخصوص تغییررشته یا گرایش تحصیلی با رعایت شرایط و ضوابط زیر، اقدام نماید: 

تبصره 1-  وجود رشته یا گرایش مورد تقاضای دانشجو در همان مرکز

تبصره 2-  کمتر نبودن معدل کل دانشجو از معدل کل پایین‌ترین فرد پذیرفته شده در سهمیه و رشته مورد تقاضا در همان نیم‌سال تحصیلی پذیرفته شده.

تبصره 3- امکان ادامه تحصیل دانشجو در سنوات تحصیلی مجاز باقی‌مانده.

تبصره 4- تغییر رشته از رشته‌های متمرکز به رشته‌های نیمه متمرکز امکان پذیر نیست.

تبصره 5-  دانشجو در هریک از مقاطع تحصیلی، تنها یک بار می‌تواند تغییر رشته دهد. 

 

ضوابط آموزشی دانشجو

  1. نامنویسی
  • دانشجو موظف است در مهلت‌هایی که توسط دانشگاه اعلام می‌شود، برای نام‌نویسی و انتخاب واحد به مرکز آموزشی شخصاً مراجعه نماید. عدم مراجعه برای نام‌نویسی، انصراف از تحصیل تلقی خواهد شد.
  • داشتن گواهینامه پایان دوره متوسطه از داخل یا خارج کشور مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش یا برابر آن برای آموزش‌های حوزوی (مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی) برای ورود به مقطع کاردانی و نیز ارائه تاییدیه تحصیلی یک هفته پس از شروع تحصیل.
  • داشتن گواهینامه مقطع کاردانی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ورود به مقطع کارشناسی ناپیوسته و نیز ارائه تاییدیه تحصیلی یک هفته پس از شروع تحصیل.
  • ارائه گواهی معدل دار به همراه اصل مدرک برای دارندگان دیپل تطبیقی در هنگام ثبت نام الزامی می‌باشد.
  • دارندگان مدرک کاردانی با تاریخ بعد از 31/6/86 برای شرکت در دوره‌های کارشناسی ناپیوسته باید دارای حداقل معدل 12 باشند
  • دارندگان مدرک کاردانی بین مقطعی بعد از تاریخ 31/6/86 (با گذراندن 68 واحدتا 70 واحد درسی صرف نظر از میانگین کل نمرات و دارندگان مدرک بین مقطعی بعد از تاریخ 31/06/86 با گذراندن حداقل 68 واحد درسی و حداقل معدل 12 امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته را دارند.
  • بر اساس" آیین­نامه شرکت دارندگان  مدارک معادل و غیررسمی در آزمون‌های ورودی مقاطع بالاتر " به شماره 77633/2 مورخ 28/5/ 92 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دارندگان مدارک معادل ورودی‌های قبل از 3/9/77 مشروط به این‌که دوره گذرانده شده، مصوب وزارت متبوع باشد، مجاز به ادامه تحصیل می‌باشد و ادامه تحصیل دارندگان مدارک معادل بعد از تاریخ 3/9/77 امکان‌پذیر نمی‌باشد. لازم به ذکر است قبولی در آزمون جامع دارندگان مدارک معادل سازمان سنجش آموزش کشور ملاک عمل نمی‌باشد.
  • مدارک داخلی کلیه مراکز و موسسات اعم از دانشگاه امام حسین(ع)، نیروی انتظامی، دانشگاه پلیس، سپاه پاسداران، مالک اشتر، امام علی(ع)، دانشگاه صدا و سیما، ورودی‌های بعداز سال 1377 موسسه بانکداری، سازمان مدیریت صنعتی و... غیرقابل قبول است.
  • با توجه به مصوبه 771 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 26/08/1394 کلیه دارندگان مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیان که طی سال‌های 77 تا 81 به دوره‌های مذکور راه یافته‌اند، حسب مورد می‌توانند از تسهیلات آیین‌نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیررسمی در مقاطع بالاتر به شماره 77633/2 مورخ 28/5/ 92 برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بهره‌مند شوند.

2- سال تحصیلی

  • هر سال تحصیلی مرکب از دو نیم‌سال تحصیلی و در صورت لزوم یک دوره تابستانی است. هر نیم‌سال تحصیلی شامل 16 هفته و هر دوره تابستانی شامل 6 هفته آموزش است.

3- تعداد واحدها در هر نیمسال تحصیلی

  • هر دانشجو می‌تواند در هر نیم‌سال تحصیلی حداقل 12 و حداکثر 20 واحد درسی را انتخاب نماید.
  • در آخرین نیم‌سال تحصیلی، دانشجو از رعایت شرط انتخاب حداقل 12 واحد معاف است.
  • اگر میانگین نمرات دانشجویی در یک نیم‌سال حداقل 17 باشد، در اینصورت دانشجو با تایید گروه آموزشی در نیم‌سال تحصیلی بعد می‌تواند حداکثر تا 24 واحد درسی اخذ نماید.
  • در صورت اخذ درس کارورزی در طی نیم سال عادی رعایت سقف 14 واحد الزامی است.( 12 واحد درسی + 2 واحد کارورزی)
  • برای دانشجویان با معدل بالای 17 و همچنین دانشجویان نیم سال آخر، سقف مذکور در صورت اخذ درس کارورزی به 18 واحد افزایش می‌یابد( 16 واحد درسی + 2 واحد کارورزی)
  • کاربینی یک درس یک واحدی عملی که طی 32 ساعت به منظور مشاهده و آشنایی با حوزه شغلی مرتبط با رشته مورد نظر صرفا در اولین نیم سال تحصیلی و یا اولین پودمان به دانشجو ارائه می‌شود.
  • تعداد واحدهای انتخابی در دوره تابستان حداکثر 6 واحد درسی است.
  • در شرایط خاص که دانشجو با گذراندن 8 واحد درسی دانش آموخته شود، با تایید شورای مرکز، می‌تواند واحدهای مذکور را در دوره تابستان اخذ نماید.

4- حذف و اضافه

  • دانشجو می‌تواند در هر نیم‌سال تحصیلی، فقط در مهلتی کمتر از دو هفته پس از شروع نیم‌سال تحصیلی، حداکثر دو درس دیگر انتخاب یا دو درس انتخابی خود را حذف نماید، مشروط بر آنکه تعداد واحدهای انتخابی وی از حد مقرر تجاوز (با توجه به بند 3) ننماید.

5- حضور در جلسات درس و امتحانات

  • حضور دانشجو در تمام جلسات درس دوره‌های حضوری الزامی است.
  • اگر دانشجو در درسی بیش از 16/3  جلسات و یا در جلسه امتحان پایان نیم‌سال آن درس غیبت داشته باشد، چنانچه غیبت دانشجو به تشخیص شورای تخصصی آموزشی دانشگاه غیر موجه تشخیص داده شود، نمره آن درس صفر و در صورت تشخیص موجه، آن درس حذف می‌شود در این صورت رعایت حدنصاب 12 واحد در طول نیم‌سال برای دانشجو الزامی نیست ولی نیم‌سال مذکور به عنوان یک نیم‌سال کامل جزو سنوات تحصیلی وی محسوب می‌شود. اگر دانشجو در درسی بیش از 3 جلسه غیبت داشته باشد اجازه حضور در جلسه امتحان را ندارد.

6- حداقل نمره قبولی

حداقل نمره قبولی در هر درس10 است.

7- مشروطی

  • چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیم‌سال تحصیلی کمتر از 12 باشد، دانشجو در آن نیم‌سال مشروط تلقی می‌شود و در نیم‌سال بعدی حداکثر می‌تواند تا 14 واحد درسی انتخاب کند.

تذکر مهم: چنانچه دانشجو در دو نیمسال تحصیلی متوالی یا متناوب مشروط شود از ادامه تحصیل محروم می‌گردد.

8- مرخصی تحصیلی

  • دانشجو می‌تواند در هریک از دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداکثر برای 1 نیم‌سال از مرخصی تحصیلی استفاده نماید.
  • مدت مرخصی تحصیلی، جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می‌شود.

9- انصراف از تحصیل

  • ثبت‌نام نکردن دانشجو در هر نیم‌سال تحصیلی، انصراف از تحصیل محسوب می‌شود.
  • در صورتی‌که تاریخ انصراف از تحصیل دانشجویان بعد از مهلت حذف و اضافه باشد، شهریه پرداختی (شهریه ثابت و شهریه متغیر) قابل بازگشت نمی‌باشد ولی چنانچه تاریخ انصراف قبل از مهلت مذکور باشد، فقط شهریه متغیر قابل بازپرداخت می‌باشد.(شهریه ثابت و حق نظارت غیرقابل برگشت است).

10- حذف پزشکی

  • چنانچه دانشجویی به دلیل بیماری قادر به حضور در جلسات امتحان نباشد و تقاضای حذف پزشکی درس یا ترم را داشته باشد می‌بایست حداکثر ظرف مدت 48 ساعت گواهی و مدارک پزشکی را برای تایید پزشک معتمد موسسه و مراکز آموزشی علمی-کاربردی ارائه نمایند. لازم به ذکر است درصورت حضور دانشجو در جلسه امتحان حذف پزشکی درس امکان‌پذیر نمی‌باشد.

11- معادلسازی دروس

  • دروس عمومی، اصلی، پایه و تخصصی دانشجویان انصرافی، اخراجی و فارغ‌التحصیل سابق دانشگاه‌های دولتی، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و علمی- کاربردی (ترمی و پودمانی) در صورت پذیرش در دانشگاه، به نحوی معادل‌سازی می‌گردد که دانشجویان در دوره جدید حداقل 25 واحد درسی ثبت‌نام نموده و بگذرانند.
  • تنها دروس عمومی و پایه دانشجویان انصرافی، اخراجی و فارغ‌التحصیل سابق دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی در صورت پذیرش در دانشگاه، معادل‌سازی می‌گردد.
  • نمره دروس معادل‌سازی می‌بایست حداقل 12 باشد.
  • معادل­سازی دروس صرفا در شیوه‌های آموزشی هم عرض به شرح زیر صورت می‌گیرد:

الف) واحدهای گذرانده دانشجوی حضوری به دوره‌های حضوری، نیمه‌حضوری یا غیرحضوری.

ب) نیمه حضوری به نیمه‌حضوری یا غیرحضوری

ج) غیرحضوری به غیرحضوری

  • دروس گذرانده شده سطح یک و سطح دو حوزه علمیه و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و فراگیر دانشگاه پیام نور قابل معادل سازی نمی‌باشد.
  •  معادلسازی دروس کاربینی، کارورزی 1 و 2 و مهارت های مشترک صرفا برای ذانشجویان انصرافی و اخراجی دوره های علمی کاربردی مجددا در همان مقطع و همان رشته گرایش با سرفصل مصوب پذیرفته شده باشند امکان پذیر است.
  • آن دسته از دانشجویانی که دارای مدرک بین مقطعی کاردانی بوده و در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته می­شوند، چنانچه واحدهای درسی بیشتر از مقطع کاردانی گذرانده باشند، در صورت مطابقت سرفصل، تعداد واحد و نمره 12 با نظر گروه آموزشی و شورای آموزشی مرکز قابل معادل­سازی است
  •  شورای‌آموزشی مرکز می‌بایست در اولین نیم‌سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود، حداکثر تا دو هفته پس از اتمام مهلت ثبت‌نام و تا زمان حذف و اضافه پس از بررسی محتوای دروس، تعداد واحد (یکسان و یا تعداد واحد بیشتر به کمتر) و نمرات اکتسابی و مقاطع تحصیلی (هم سطح، از مقطع تحصیلی بالا به پایین، از مقطع کاردانی به کارشناسی پیوسته و از مقطع کارشناسی پیوسته به کاردانی و کارشناسی ناپیوسته) درصورت مطابقت، نسبت به معادل‌سازی دروس اقدام نماید.

12- سرفصل مصوب برنامه ریزی آموزشی و درسی

رعایت سرفصل دروس( هم نیاز، پیش نیاز و دروس پیش دانشگاهی (جبرانی) طبق سرفصل مصوب شورای آموزشی و درسی ضروری می‌باشد.

کارورزی 1 پیش نیاز کارورزی 2 می‌باشد.

 

13- حداکثر مدت مجاز تحصیل

  •  حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته  2 سال است.

14- تحصیل همزمان با خدمت برای دانشجویان مشمول

تحصیل همزمان سربازان وظیفه در حین انجام خدمت ممنوع می‌باشد.

مدارک جهت دریافت دانشنامه

جهت دریافت دانشنامه ارائه مدارک ذیل الزامی می باشد و در صورت نقص مدرک امکان تحویل دانشنامه وجود نخواهد داشت .


 مدارک لازم :


آقایان :
1- اصل گواهی موقت
2- اصل و کپی کارت پایان خدمت 
3- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
4- یک قطعه تمبر جمهوری اسلامی ایران به ارزش ده هزار ریال (قابل تهیه در کلیه شعب بانک ملی )
5- یک قطعه عکس 4*3 پرسنلی(رنگی-پس زمینه سفید با رعایت شئونات اسلامی)
6- اصل و کپی دانشنامه کاردانی جهت دریافت دانشنامه کارشناسی
7- نامه تسویه وام صندوق رفاه دانشجویان(در صورت اخذ وام)
8- اصل دانشنامه صرفاً به خود شخص و یا وکیل قانونی وی با وکالتنامه محضری تحویل می‌گردد
 
خانم ها :
1- اصل گواهی موقت
2- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
3- یک قطعه تمبر جمهوری اسلامی ایران به ارزش ده هزار ریال (قابل تهیه در کلیه شعب بانک ملی )
4- یک قطعه عکس 4*3 پرسنلی(رنگی-پس زمینه سفید با رعایت شئونات اسلامی)
5- اصل و کپی دانشنامه کاردانی جهت دریافت دانشنامه کارشناسی
6- نامه تسویه وام صندوق رفاه دانشجویان(در صورت اخذ وام)
7- اصل دانشنامه صرفاً به خود شخص و یا وکیل قانونی وی با وکالتنامه محضری تحویل می‌گردد
.آیا امکان تحویل دادن دانشنامه به افراد اول خانواده مانند پدر و مادر وجود دارد ؟
خیر ، اصل دانشنامه مانند هر سند اصل حکومتی به خود شخص و یا وکیل قانونی وی تحویل می گردد .


 

در صورتی که اصل دانشنامه مفقود شد چه  باید کرد ؟  

1ـ سه بار و هر بار با فاصله حداقل سی روز چاپ آگهی مفقودی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار
2ـ اصل و تصویر کارت ملی
3ـ اصل و تصویر شناسنامه
4ـ تصویر دانشنامه مفقودی
5ـ دوفقره عکس پرسنلی 3*4
6ـ تصویر فرم استشهادیه مفقودی ، مدرک تحصیلی به اداره کل خدمات آموزشی
تحویل مدارک به آدرس : البرز،کرج، جهانشهر، بلوار مولانا، بین خیابان کسری شمالی و فرمانداری شمالی پلاک 1397 مراجعه شود .
آیا امکان چاپ دانشنامه با قید فوریت ( حداقل زمان ) وجود دارد ؟
در صورتی که حائز یکی از شرایط ذیل می باشید .
الف ) مسافر خارج از کشور (تصویر بلیط یا تصویر ویزا یا پذیرش دانشگاه خارج از کشور و ...)
ب ) نامه تعین مهلت جهت اخراج از محل کار به دلیل نداشتن اصل مدرک ( دانشنامه ) برای شاغلین ارگان های دولتی .
ج ) نامه عدم اجازه دفاع مقطع بالاتر به دلیل نقص پرونده تحصیلی.
می توانید به محل تحصیل خود مراجعه و نسبت به تکمیل فرم درخواست صدور دانشنامه و ارائه تصویر یکی از مدارک فوق الذکر اقدام نماید . 
زمان چاپ دانشنامه در این فرایند حدود یک ماه خواهد بود .

زمان مقرر و قانونی برای صدور گواهینامه موقت چه مدت است ؟

حداکثر 30 روز پس از ثبت آخرین نمره در سامانه هم آوا مراکز اقدام متقضی در خصوص و ارسال گواهینامه موقت جهت صدور به واحد استانی انجام خواهند داد .
نحوه اعلام و پیگیری گواهینامه موقت به چه ترتیب می باشد ؟
با توجه به بخشنامه های موجود مسئولیت هر گونه پیگیری اعلام مغایرت رفع مغایرت صدور گواهینامه موقت با مرکز محل تحصیل دانشجو می باشد
در صورت مشاهده تاخیردر تهیه و ارسال گواهینامه موقت توسط مرکز از چه طریق باید رسیدگی شود ؟
به صورت کتبی به ریاست مرکز گزارش داده و حداکثر 15 روز کاری بعد نتیجه پیگیری شود . 
در صورت مفقودی گواهی موقت برای صدور المثنی چه باید کرد ؟
تحت هیچ شرایطی گواهینامه موقت المثنی ندارد تنها با تکمیل فرم استشهادیه اقدام نمایند و تا زمان صدور اصل دانشنامه منتظر بماند
 

دستورالعمل نحوه ارسال مدارک متقاضیان ترجمه

 با توجه به اینکه از این پس، ترجمه مدارک دانشگاهی صرفاً از طریق سامانه الکترونیکی تایید مدارک دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آدرس اینترنتی mad.saorg.ir صورت می پذیرد، لذا مقتضی است واحدهای استانی، مدارک دانشجویان و دانش آموختگان را با رعایت موارد زیر بررسی و تایید نمایند:
 الف– دانش آموختگان متقاضی ترجمه می بایست نسبت به بارگذاری مدارک مورد نیاز به شرح زیر در سامانه مذکور اقدام نمایند:
•    تصویر پشت و روی گواهینامه موقت پایان تحصیلات/ دانشنامه  
•    تصویر کارنامه کل به تفکیک هر نیمسال تحصیلی  
•    تصویر فهرست پذیرفته شدگان سازمان سنجش آموزش کشور مربوط به فرد متقاضی
•    تصویر مدرک نظام وظیفه (ویژه آقایان)
ب– دانشجویان متقاضی ترجمه می بایست نسبت به بارگذاری مدارک مورد نیاز به شرح زیر در سامانه مذکور اقدام نمایند:
•    تصویر گواهی اشتغال به تحصیل و یا گواهی شروع و توقف تحصیلی برای دانشجویان محروم از تحصیل
•    تصویر مدرک تحصیلی مقطع قبل
•    تصویر فهرست پذیرفته شدگان سازمان سنجش آموزش کشور مربوط به فرد متقاضی
•    تصویر کارنامه تحصیلی به تفکیک هر نیمسال
•    تصویر پشت و روی کارت دانشجویی
•    تصویر مدرک نظام وظیفه (ویژه آقایان)
 تذکرات مهم:
1.     تمامی مدارک فوق می بایست ممهور به مهر و امضای رییس مرکز آموزش باشد.
2.     تمامی دانشجویان و یا دانش آموختگان درخواست ترجمه مدارک می بایست پس از ثبت اطلاعات، با استفاده از کد رهگیری، مراحل انجام کار را در سامانه مذکور پیگیری نمایند. لذا از ارجاع متقاضیان به صورت حضوری برای پیگیری امور مربوط به ترجمه خودداری گردد.
3.    دانشجویان و یا دانش آموختگان غیرایرانی صرفا می بایست با در دست داشتن مدارک فوق و از طریق مراجعه حضوری به ستاد مرکزی دانشگاه ، نسبت به ترجمه مدارک اقدام نمایند.
4.    متقاضیان بر اساس برنامه زمانبندی تعیین شده در سامانه فوق الذکر می بایست اصل مدرک تحصیلی را به یکی از دفاتر پستی مشخص شده در سامانه تحویل و پس از انجام فرایند اداری، مدارک تایید شده را از مامورین شرکت پست در آدرسی که به هنگام ارایه مدارک اعلام نموده اند، اخذ نمایند.
 

تاییدیه تحصیلی

آیا امکان اخذ دو تائیدیه  همزمان وجود دارد ؟
در صورتی که مقام استعلام کننده متفاوت باشد امکان دریافت دو تائیدیه هم زمان وجود دارد
آیا مراکز موظف به صدور تائیدیه به تعداد دلخواه دانش آموختگان هستند ؟
خیر ، مراکز موظف هستند بعد از اتمام تحصیلات دانش آموختگان اقدام مقتضی برای صدور تائیدیه تحصیلی برای مقطع بالاتر محل تحصیل شخص و یک بار برای محل اشتغال شخص اقدام نماید .


مدت زمان طی شدن تمام فرایند صدور تائیدیه تحصیلی چه مقدار می باشد ؟
به صورت عادی 15 روز کاری از زمان درخواست صدور تائیدیه اخذ شده از مقام استعلام کننده می باشد.
 
در صورتی که مرکز محل تحصیل منحل شده باشد برای دریافت تائیدیه تحصیلی به کجا باید مراجعه نمود ؟
با توجه به جدول پیوست به مرکز معین مراجعه نماید برای هر یک مراکز منحل شده در استان البرز یکی از مراکز به عنوان مرکز معین معرفی شده است .


در صورتی که مرکز در سنوات گذشته فعالیت می نموده و الان راکد است و مرکز معین هم ندارد برای دریافت تائیدیه تحصیلی چه باید کرد ؟
در خواست صدور تائیدیه تحصیلی را از طریق پست پیشتاز به آدرس : واحد استانی البرز :
البرز،کرج، جهانشهر، بلوار مولانا، بین خیابان کسری شمالی و فرمانداری شمالی پلاک 1397 دبیر خانه تحویل نمایند