Aryanic
صفحه اصلي > اخبار > اخبار گذشته 

اخبار > سخنرانی جناب آقای دکتر سادات حسینی در نمازجمعه کرج

 


  چاپ        ارسال به دوست

سخنرانی جناب آقای دکتر سادات حسینی در نمازجمعه کرج


سخنرانی آقای دکتر سیدصاحب سادات حسینی در نماز جمعه کرج مورخ .......آذرماه1394

اِلـهي كَـفى بـي عِـزّاً اَنْ اَكُـونَ لَـكَ عَـبـْداً، وَكَـفى بـي فَـخْـراً اَنْ تـَـكُـونَ لـي رَبـّـاً، اَنـْـتَ كَـما اُحِـبُّ، فـَـاجْـعَـلـْـنـي كَـما تُـحِـبُّ و ترضی
الهی و ربی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی
 
اللهم أرزقنا زيارت قبر الحسين في الدنيا و شفاعت الحسین في الآخرة

اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْياىَ مَحْيا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى‏ مَماتَ محمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد
جسم و روحم با حسین گشته عجین
حال و روزم با غمت گشته غمین
یاد گریه رقیه سینه ام را کرده حزین

سلام علیکم؛
به مناسبت اربعین حسینی و وفات حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام حسن مجتبی                     (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) به شما عزیزان نماز گزار تسلیت می گویم، امروز خدمت شما عزیزان نمازگزار رسیدم تا درباره مناسبت های 16 آذر و هفته پژوهش و گزارشی از آموزش های علمی -کاربردی           و فرق بین آموزش های مرزهای دانش یعنی نظری و آموزش های مرزهای فناوری را خدمت شما نمازگزاران ارائه کنم.
همانطور که می دانید 16 آذر به نام روز دانشجو نامگذاری شده است. این روز به یاد شهادت سه دانشجو : احمد قندچی ، مهدی شریعت رضوی ، مصطفی بزرگ نیا که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون  معاون وقت ایالات متحده  آمریکا  یعنی معاون ایزنهاور در تاریخ 16آذر 1332 حدود 4 ماه پس از کودتای 28 مرداد همان سال در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، این روز را گرامی داشته و روز 16 آذر را بعنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان عزیز این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است.
همنطور که شما عزیزان می دانیددر تاریخ 16 مهر 1332 در حالی که بیشتر از 50روز از کودتای آمریکایی ارتشبد زاهدی نگذشته بود، اولین تظاهرات یکپارچۀ مردم علیه کودتا اتفاق افتاد.
در این تظاهرات که تظاهرات سنگینی هم بود ، بازاریان و دانشجویان اعتصاب کردند. شمار تظاهرکنندگان به حدی رسید که کودتاچیان به بازار حمله کردند و سقف بازار را خراب کردند و اموال بازاریان را به غارت بردند                         بعد از این تظاهرات بودکه اولین اتحادی که میان دانشجو و روحانی و بازاری برقرار شد.
از طرفی دیگر ارتشبد زاهدی در تاریخ 14 آذر 1332 رابطه ایران با انگلستان را رسما اعلام کرد.  در زمانی که نیکسون معاون وقت آمریکا به ایران آمد . مثلث شوم آمریکا ، انگلیس و زاهدی که فرد مورد اعتماد شاه بود بوجود آمد. جالب این جاست که در 16 آذر که  دانشجویان زخمی و شهید شدند، فردای آن روز نیکسون وارد ایران شد و به داشگاه تهران رفت و دکترای افتخاری خودش را از این دانشگاه گرفت. یعنی زمانی نیکسون دکترای افتخاری خود را دریافت کرد که هنوز دانشگاه به خون دانشجویان بی گناه رنگین بود.
لذا ما بر این مبنا روز 16 آذر را روز مقاومت در برابر استعمار می دانیم. امیدواریم که همانطور که اتحاد روحانی و دانشجو و بازاری بوجود آمد و عاملی شد تا در نهایت بعد از سالها با رهبری حضرت امام نهضت آغاز شد و الحمدالله به انقلاب مردمی ختم شد. من همین اندازه درباره ی 16 آذر به اختصار توضیح دادم تا علت نام گذاری روز دانشجو بیان شده باشد و من برای شهدای آن روز از دوستان عزیزم شما نمازگزاران می خواهم : رحمه الله من یقرا الفاتحه مع الصلوات.
مساله دوم ، مساله دانشگاه جامع علمی-کاربردی است. گزارشی از آموزش های مرزهای دانش و مرزهای فناوری برای شما عزیزان توضیح می دهم. همانطوری که دوستان می دانند آموزش‌های مرزهای دانش در کشور مطلوب است و نتیجه آن آموزش ها ایجاد مقاله می باشد و استناد کردن به این مقالات نتیجه این پژوهش ها می باشدکه الحمد الله در این گونه آموزش ها در کشور پیشرفت خوبی داریم اما اینکه ما چقدر از آن استفاده می کنیم معلوم نیست  یعنی آموزش های مرزهای دانش که منتج به مقاله می شود ما تا به حال نتوانستیم که این مقاله ها را به صنعت برسانیم. حضرت آقا فرمودند: تعداد مقالات زیاد است اما به درد کشور نمی خورند ، یعنی کار تحقیقی مقاله نویسی انجام شده اما برای کشور مفید نیست یا مفید برای هیچ کس نیست یا مفید برای شرکت های خارجی است . ایشان فرمودند مقاله وقتی مفید خواهد بود که نتیجه آن به صنعت برسد. یعنی بتواند این تحقیقات را مهارتی کنند و نتیجه آن را دوستان عزیز ما ببینند و کشور از آن استفاده کند . اما ما خوشحالیم که آموزش ها در مرزهای دانش پیشرفت خوبی داشته و تعداد مقالات کشور بالاست ولیکن در مرزهای تکنولوژی این آموزش‌ها فرق می کنند در این آموزش ها اصل، مهارت است و مهارت آموزی، حرف اول را  می زند. در این گونه آموزش ها ابتدا دانشجو مهارت می آموزد و تکنسین می شود و بعد از اینکه مهندسی فناوری را دریافت کرد، پژوهش های این دانشجویان در مرزهای تکنولوژی انجام می شود. یعنی پژوهش های آنها منتج به ایجاد تکنولوژی، بومی کردن تکنولوژی، ثبت و توسعه تکنولوژی به این آموزش ها آموزش های مرزهای تکنولوژی یا آموزش های مهارتی  می گویند. ایجاد فناوری جدید است که به درد این مملکت می خورد . همانطور که شما عزیزان می دانید العلم فریضه  علی کل مسلم و مسلمه  ، علم واجب است بر هر مرد و زن مسلمان. علم زمان نمی شناسد. جنسیت نمی شناسد، اطْلُبُوا الْعِلْمَ‏ مِنَ‏ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد، ز گهواره تا گور دانش بجوی . در صدر اسلام می گفتند اطلبوا العلم و لو فی الصین، اسلام چه علمی را می خواست که مسلمان را بفرستد به چین، اطلبوا العلم و لو فی الصین آیا باید مسلمانان بروند به چین تا آموزش های تئوری بیاموزند؟ چه نوع آموزش هایی را ببینند ؟ چه نوع آموزش هایی در مرزهای دانش ببینند؟
اطلبوا العلم و لو فی الصین،  یعنی مسلمین مهارت یاد بگیرند ، کار یاد بگیرند، صنعت یاد بگیرند، آموزش های مهارتی را آموزش ببینند. ما بچه که بودیم به ما موضوع انشا می دادند که علم بهتر است یا ثروت ، بعضی ها می نوشتند علم بعضی ها می گفتند ثروت. اصلا اینها نیست ، علم نافع علمی است که هم این دنیا را داشته باشد هم آخرت را. حضرت آقا در مورد علم نافع فرمودند : این علم نافع آن علمی نیست که فقط بنشینی و مطالعه کنی، بلکه علمی است که هم این دنیا را داشته باشد و هم آخرت را، یعنی هم ثروت را داشته باشد هم علم را. علم و ثروت موازی با هم حرکت میکنند ، مگر ما نمی گوییم" رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ" ، ما دعا می کنیم که خدا خوبی های این دنیا و ان دنیا را به ما بدهد. من لامعاش له لا معاد له ، ما باید فرزندانمان را طوری بار بیاوریم که در حرفه خود مهارت داشته باشند. بله ما این را هم قبول داریم که اول تزکیه و بعد آموزش. آموزشی که همراه با تزکیه نباشد هرجور چه مهارتی چه غیر مهارتی، نتیجه اش  به عموم مردم نخواهد رسید. من یک تاریخ کوتاه درباره ی آموزش های مرزهای تکنولوژی یعنی مهارت ها را خدمتتان عرض میکنم . همه شما عزیزان می دانید در جنگی که بین ما و روسیه بوجود آمد روسیه با  توپ و مواد منفجره و ما با اسب و شمشیر مبارزه کردیم و همان بود که بخشی از زمین های کشور را از دست دادیم، تازه فهمیدیم معنای تکنولوژی چیست و ما از آن عقب مانده بودیم ، چرا که ما شمشیر به کار می بردیم و از اسب استفاده می کردیم ، و در طرف مقابل روس ها از تجهیزات جنگی مثل توپ و مواد منفجره استفاده می کردند. در قرآن هم هست نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ، ما بهترین قصه ها را به شما قصص می گویم که عبرت بگیرید، ان شاالله عبرت گرفته باشیم. در آن زمان امیرکبیر دارالفنون را به وجود آورد اما یک مدت فراموش شد  واز آن حالتش خارج شد . در جنگ جهانی اول مجددا احساس شد که ما به تکنولوژی نیاز داریم. هنرستان ها تکنولوژی را                                                                                                    بوجود آوردیم باز بعد از  آن   فراموش کردیم و رفتیم در آموزش های مرزهای دانش.   جنگ جهانی دوم باز احساس نیاز به مهارت و تکنولوژی به میان آمد و باز دانشگاه علم و صنعت ، دانشگاه پلی‌تکنیک ، دانشگاه                امیر کبیر بوجود آمد . مهارت هر دانشکده مخصوص به یک کشور بود. بعد از مدتی باز یادمان رفت. نشستیم در اتاقها و تبدیلش کردیم به آموزش های مرزهای دانش و حداکثر تربیت دکتری. این کشور چقدر نیاز به دکترا دارد؟ ما اگر یک کله قند را در نظر بگیریم رأس کله قند  نیاز دکتراست ما تکنسین می خواهیم ، ما مهندس فناور می خواهیم ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بدون مهارت بسیار سخت است.
ما باید دانشجویی را تربیت کنیم که علاوه بر اینکه مهارت داشته باشند، کار آفرین نیز باشد.
نماینده ی محترم ولی فقیه و امام جمعه کرج آیت الله حسینی همدانی فرمودند: من تحقیقات کاربردی بر روی گیاهان دارویی انجام می دادم، ایشان فرمودند تا وقتی کاربردی عمل نشود ، نتیجه ای هم نخواهد داشت . بعد از جنگ ایران و عراق چون صنعت  خوابیده بود بار دیگر نیاز به مهارت احساس شد. در آن وقت دانشگاه جامع علمی _ کابردی بوجود آمد.
دانشگاه جامع علمی _ کاربردی یک دانشگاه  تقاضا محور است نه عرضه محور. یک دانشگاه دولتی است، اما مراکز آموزشی آن،  پاسخگویی به تمام نیاز های صنعت ، کشاورزی، هنر و خدمات است یعنی اصل 44 پیاده شده و ما در حال حاضر نزدیک به 600 هزار نفر دانشجو داریم. یک ریال برای دولت هزینه سازی نمی کنیم و تمام هزینه ها بر عهده ی خود دانشجو است . با اینکه تنها دانشگاه مهارت آموزکشور ماست. حال ممکن است سوال پیش آید که دانشگاه جامع چگونه دانشگاهی است؟ ببینید عزیزان من و شما اگر سی سال قبل در دانشگاه  ها درس خوانده ایم و سرفصلی را درس داده اند امروز همان سرفصل ها درس داده می شود اما دانشگاه جامع علمی –کاربردی این طور نیست چون تقاضا محور است مانند بقیه دانشگاه ها عرضه محور نیست. یعنی صنعت، کشاورزی نیاز های روز خود یا برنامه دراز مدت خود را اعلام می کنند سپس گروهی از متخصصین آن مهارت، همراه متخصصین دانشگاه  سر فصل های مورد نیاز را می نویسند . وقتی سر فصل ها را نوشتند به شورای برنامه ریزی درسی وزارت علوم ارسال می کنند سر فصل که توسط متخصصین آن صنعت و دانشگاه                       نوشته شده است توسط شورای برنامه درسی در وزارت علوم بررسی می شود . بعد از بررسی برنامه درسی مصوب  شورای برنامه ریزی درسی وزارت علوم انجام می شود پس نیاز مورد تقاضای  طرف مقابل است.            حال استادش چه کسی است؟ استادش همان خبرگان صنعت هستند که مدرک فوق لیسانس به بالا دارند و اگر لیسانس باشند باید سابقه مهارتی 14 سال کاری داشته باشد . بوسیله هیات ممیزه انتخاب می شوند. این راس دوم مثلث، راس سوم مثلث آن صنعت امکانات کارگاه ، آزمایشگاه داشته باشد در ان صورت سه راس مثلث بوجود آمده، توسط سازمان سنجش برای آن صفت دانشجو گرفته می شود. پس ببینید همه از طرف مقابل است. آموزش این دانشجو یان توسط دانشگاه نظارت می شوند و اگر انحرافی بوجود آمده باشد توسط دانشگاه، برطرف می شود. بعد از فارغ التحصیلی دانشجو به صنعت می روند، به کشاورزی می روند، در این جاست که اگر در این مدت سه ساله دانش فنی عوض شده باشد، دانشجو پاسخگوی آن صنعت نباشد. سرفصل بعد از سه سال بازنگری می شود . درکدام دانشگاهی بعد از سه سال سرفصل بازنگری می شود . دانشگاه جامع علمی _ کاربردی بیست وسه سال است تاسیس شده است ، در این بیست و سه سال حدود یک میلیون فارغ التحصیل داشتیم ، که هفتاد و هشت درصد آنها مشغول به کار هستند و جالب این است که خیلی از این دانشجویان قبلا در آن ی مهارت کارگری کرده است یعنی  مهارت ها را تا اندازه ای بلدند و وقتی می آیند و آموزش می بینند. واضح است که اینها کار آفرین می شوند. ما خیلی از دانشجویان رو داریم که وقتی فارغ التحصیل می شوند یک گروهی را جمع کرده اند و یک انجمن را بوجود آوردند و شروع به تولید می کنند و عده ای از دانشجویان و مردم را نیز به کار می گیرند.
دانشگاه جامع علمی –کاربردی 23 سال تاسیس شده است.
 دانشگاه جامع علمی –کاربردی بعد از دوران دفاع مقدس برای تربیت نیروی انسانی ماهر که اساس توسعه پایدار هرکشوری است، به وجود آمده است وظیفه سنگین این دانشگاه تربیت نیروی ماهر به عنوان تکنسین،  مهندس فناور و مهندس کارشناس ارشد فناور برای ارتقای مهارت های مختلف در تمام دستگاه ها که بتواند کشور را از نظر مهارت های صنعتی ، کشاورزی، خدماتی ، فرهنگی و هنری بی نیاز کند.
شعار ما در دانشگاه جامع علمی –کاربردی  این است که هر ایرانی یک مهارت و ایجاد آموزش های مهارتی به عهده دانشگاه جامع علمی –کاربردی  است.
دانشگاه جامع علمی –کاربردی  تنها دانشگاه نسل سوم کشور محسوب می شود که در نظام مهارتی است بقیه دانشگاه ها در عرصه نظام نظری است.
دانشگاه جامع علمی –کاربردی تا بحال حدود یک میلیون نفر فارغ التحصیل داشته که 78 درصد آنها مشغول به کار هستند و بقیه یا در حال ادامه تحصیل می باشند یا خانه دار شده اند.
ما در حال حاضر حدود 570.000 دانشجو داریم که در 1100 مر کز آموزش علمی –کاربردی در سراسر کشور توسط 42 هزار مدرس مشغول به تحصیل هستند . دانشگاه جامع علمی –کاربردی 770 رشته دوره های کاردانی، کارشناسی ، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد دارد که از ویژگی های این دانشگاه تقاضا محور بودن آن است و هر رشته چهار شغل را پوشش می دهد و چون 770 رشته داریم یعنی رشته های دانشگاه جامع علمی –کاربردی سه هزار شغل را پوشش می دهد.
هیچ دوره ای را ما خودمان تدوین نمی کنیم بنا به نیاز روز بازار کار و نیاز صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر توسط کارخانجات و موسسات به ما ارائه می شود. بعد از بررسی و تصویب رشته در شورای برنامه ریزی در وزارت علوم توسط سازمان سنجش دانشجو پذیرفته می شود.
دانشجویان ما بیشتر بومی هستند و احتیاج نمی شود از این شهر به آن شهر بروند . این دانشگاه اصل 44 را پیاده کرده و برای تربیت این دانشجویان هیچگونه هزینه ای برای دولت بوجود نمی آورد این دانشگاه علاوه بر اینکه یک دانشگاه نسل سوم و مهارت محور است یک دانشگاه کار آفرین می باشد و شهریه این دانشگاه از همه دانشگاه ها هم سطح پایین تر است.
از این 570.000 دانشجو 30.000 دانشجو سهم استان البرز می باشد که این سی هزار دانشجو در 34 مرکز آموزش علمی –کاربردی و در 200 کد رشته کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال ادامه تحصیل هستند. 39 درصد این دانشجویان در گروه صنعت، 35 درصد در گروه خدمات اجتماعی، 17 درصد در گروه فرهنگ و هنر ، 5 درصد در گروه کشاورزی و 4 درصد مدیریت خانواده می باشند.
کارشناسی ارشد این دانشگاه پروژه محور است.
دانشجویی که در یک کارخانه کار می¬کند کاردانی و کارشناسی را در مرکز آن کارخانه گذرانیده باشد حال اگر این دانشجو در کارشناسی ارشد ادامه تحصیل بدهد این دانشجو می تواند مشکلی از مشکلات کارخانه را برطرف کند زیرا این دانشجو در آن کارخانه دست به آچا رمی باشد و مشکلات کارخانه را لمس کرده است. ضمنا تشکیل کلاس های این دانشگاه برای شاغلین طوری تنظیم شده است که برای دانشجو مزاحمت ایجاد نمی کند.
این دانشگاه کاملا زیر نظر وزارت علوم می باشد و مدرک آن هیچگونه مشکلی از بابت استخدامی یا از بابت ارتقای تحصیلی ندارد.
دانشگاه جامع علمی –کاربردی رشته ها تحصیلی را بر حسب آمایش سرزمین و برنامه دراز مدت استان تعریف می نماید و آمادگی این را دارد هر رشته ای که مورد نیاز استان باشد تعریف و تصویب نماید.
مطلب سوم هفته پژوهش می باشد. در این هفته کار ها ی پژوهشی سال ارائه می شود در این هفته مردم ار به پژوهش آشنا می کنند. سمینار ها، کنفرانس ها و نمایشگاه ها برگزار می شود . در استان البرز نمایشگاه هفته پژوهش  و فناوری زیر نظر استاندار محترم برگزار شده است که دانشگاه جامع علمی –کاربردی نزدیک به بیست و پنج غرفه جهت عرضه بیش از 200 محصول که از ایده به فرآورده تبدیل می شود عرضه شده است. دانشگاه جامع علمی –کاربردی استان البرز 18 کارگاه از 30 کارگاه را در این نمایشگاه برگزار می کند.


 


١٢:١٤ - ١٨ آذر ١٣٩٤    /    عدد : ٢١٢٩٥    /    تعداد نمایش : ٩١٢